A civilek tankját is utolérte a villamosítási láz

A civilek tankját is utolérte a villamosítási láz

Két változat ígéretével, elektromos nagyvadként tér vissza a Hummer.

A folyamatosan adagolt hírmorzsák után már nem is meglepő, hogy a márka 2010-es kvázi beszántását követően bő 10 évvel ismét lehet Hummert vásárolni a General Motors-tól. A különbség mindössze annyi, hogy ezúttal a GMC márkanév alatt kell keresni a több tonnás batárokat. Ja, meg az, hogy nem az öthengeres, illetve V8-as benzintemetőkkel vagy óriásdízellel hajtják meg kerekeiket, hanem a vállalatcsoport legújabb, ULTIUM padlólemezének és akkumulátor-rendszerének alkatrészei dolgoznak a karosszéria alatt. Vagyis a Hummer is behódolt a korszellemnek.

A debütálás csak félig igaz, az első teljesen elektromos Hummer már tavaly bemutatkozott a nagyközönségnek pickup formában, most pedig az SUV kialakítású testvérét is megismerhetjük – többek között a LeBron James narrációjával készült reklámvideóból. Megállapíthatjuk, hogy a hátsó csomagtér beépítésén kívül a két villanyautó megjelenése természetesen szinte teljesen azonos, és ugyanez igaz a vadonatúj innovatív funkciókra, amelyekkel jócskán felvértezték a modern harci szellemet idéző szekereket. Csak ízelítőül: az Extract Mode megemeli a járművet a nehéz, sziklás terepen, a Watts to Freedom plusz teljesítményt szabadít fel a jobb gyorsuláshoz (akár 3,5 másodperc 0 és kb. 96 km/h között), a hátsókerék-kormányzással csökkenthető a fordulókör (10,8 méter), a Crab Walk bekapcsolásával pedig akár oldalazva is kikerülhetők az akadályok (utóbbi az ominózus rákjárás).

A konkrét próbával még egy kicsit várnunk kell, a Hummer EV SUV-ből elsőként az Edition 1 kerül piacra 2023 elején, amely meggyőző, 480 km fölötti hatótávolságot, és bőséges, 830 lóerőt kínál a három motorjának kombinált erejével. Utóbbi paraméter az egyik legnagyobb különbség a kicsivel korábban debütált pickup változathoz képest, annak ugyanis a legmagasabb elérhető teljesítménye túllépi az 1000 lóerőt, míg a kerekeknél mért forgatónyomaték megegyezik, 15.590 Nm. Meggyőződésem szerint ez a számmágusokon kívül ez a gyakorlatban senkit sem fog hátrányosan érinteni. Sőt, még polgáribb változatokra is lehet számítani, 2023 tavaszán megjelenik egy gyengébb, „csak” duplamotoros típus is, a maga 625 lóerejével, amely azért szintén 480 km feletti hatótávolságot ígér, de rá még egy évvel később már egy kisebb akkumulátoros, és a 800 helyett 400 V-os rendszerrel felszerelt verzió is elérhető lesz.

A gyártók gondoltak azokra is, akik nem csak a beach-en és az avenue-kon való „krúzolás” miatt választják modelljüket, hanem vannak olyan bátrak, hogy villanyautóval induljanak kemény terepre. Az opcionálisan választható Extreme Off-Road csomagban találjuk mindazokat a felszereléseket, amelyeken nem ajánlott spórolni, ha mondjuk sziklamászásra adná a fejét a tulajdonos, beleértve a 18 colos felniket és 35(!) colos traktorméretű terepgumikat, a kardánvédőnél teljesebb védelmet nyújtó alsó páncélzatot, valamint a terepen lavírozást könnyítő, a jármű alját figyelő UltraVision kamerarendszert. A GM tökéletesített, sokfunkciós SuperCruise vezetéstámogató rendszere pedig minden Hummer alapfelszereltségének a része lesz ezentúl.

Még egy kis érdekesség: az immár kizárólag villanyautóként készülő új Hummerről tavaly októberben hullt le a lepel, és most gazdára talált belőle az első példány. A fehér fényezésű pickup változatot nem egy márkakereskedésben adták el, hanem a Barret Jackson Auction House jótékonysági árverésén értékesítették, boldog(?) tulajdonosa nem kevesebb mint 2,5 millió dollárt, vagyis átszámítva mintegy 770 millió forintot fizetett érte.