A márka leáll egyik legismertebbnek számító modelljének gyártásával 2022. márciusában, mert az sokat veszített népszerűségéből az elmúlt években. Szűk egy évig rendelhető tehát még az egykor világautóként beharangozott, és elég szép pályát befutott típus.
Szerintem minden modell végleges kivezetésével az egész autóipar és egyben az egész autós társadalom lesz szegényebb. Már évekkel korábban meg kellett barátkozniuk a Ford-híveknek egy modell örökös nyugdíjazásával, ez volt a csúcsmodell Scorpio. Viszont a nagykategóriás autót még nem a mai okokkal búcsúztatták el, a szegmensek változtak, a közepesek nőttek (és felnőttek) naggyá időközben, ezért szólt közbe a racionális üzletpolitika. (Így járt más márka képviselője is, gondoljunk csak a szintén ekkortájt és hasonló érvek mentén elbúcsúztatott Opel Omegára.)
A napokban a Ford Motor Company bejelentette, hogy 2022. márciusában befejezi a Mondeo gyártását Európában. Ennek két okát jelölték meg, egyfelől, hogy az amerikai vállalat az elektromos autókra (EV), másfelől pedig a szabadidő-autókra (SUV) összpontosít a jövőben (mint mindenki más). A Ford azt a szomorú, de előre borítékolható tényt is közölte, hogy a Mondeónak nem lesz utódja az öreg kontinensen. Egyébként az első generációs Mondeót még 1993. márciusában dobta piacra a Ford, nagyratörő tervekkel: a cég „világautónak” hívta a konstrukciót, nem hiába; ez vált a márka egyik legismertebb, globális modelljévé. Az ezredfordulón, 2001-ben még több mint 86 500 Mondeót értékesítettek világszerte, ám népszerűsége fokozatosan kezdett megkopni, az utóbbi évek során folyamatosan vesztett piaci részesedéséből, ezzel párhuzamosan volt tapasztalható az utcai terepjárók iránti egyre nagyobb kereslet. A Mondeo tavaly már elég gyengén muzsikált, mindössze 21 000 darab kelt el belőle, ezért mi tagadás, üzleti szempontból nem igazán kérdőjelezhető meg az amerikaiak döntése.
A Ford szóvivője úgy indokolt az Autocar újságírójának, hogy a cég azért rendelte el a Mondeo gyártásának leállítását, mert szeretné megváltoztatni a vásárlói preferenciákat. A szóvivő úgy fogalmazott, hogy a Ford úgy alakítja ki személygépjármű-kínálatát Európában, hogy az megfeleljen a vásárló igényeknek az elektromos autózás kiteljesedésekor. Az irányváltás nem véletlen: a villanyautók mellett a SUV-szegmens jövedelmező és népszerű Ford emblémával is. 2020-ban az eladásai 39 százalékát a terepjárók és crossoverek tették ki, ez pedig 8 százalékos növekedést jelent a 2019-es év azonos időszakához képest.
A Mondeo nyugdíjba vonulásával a figyelem a Fiestára és a Focusra terelődhet, hiszen a két ferdehátú modell életciklusa még eltart 2023-24-ig. Teljességgel elképzelhető, hogy mindkettő plug-in hibridként tér majd vissza a piaci zsongásba, mielőtt a Ford-paletta teljesen elektromossá válik. A vállalat ugyanis közben azt is megerősítette (további intézkedésig), hogy 2030-tól kezdve felhagy minden belső égésű motorral felszerelt autó árusításával Európában és az Egyesült Királyságban – de, és ezt már mi tesszük hozzá a bajszunk alatt, Amerikában persze megmaradnak a sokliteres, benzines V8-ak. Eközben fontos lépcsőfokként már 2026-ra minden általa kiadott modell elérhető lesz teljesen elektromos és/vagy hibrid kivitelben is. A villamosítási láz tehát a világban, és így a Fordnál is megállíthatatlan.