A Honda „hadat üzent” a sofőröknek

A Honda „hadat üzent” a sofőröknek

Ha a múltbéli jóslatokból indulunk ki, már régen önvezető autók tömkelegét kellene látnunk a világ közútjain. Korábban a jó piaci „megérzéseiről” híres Elon Musk is azt mondta, 2018 végére a Tesla elhozza az áttörést ilyen téren – ez viszont azóta is várat magára. Most azonban felgyorsulni látszanak az események, a Honda ugyanis nemrég megkapta a szükséges engedélyeket egy 3-as szintű önvezető rendszerrel ellátott autó forgalomba hozatalára. A kérdőjelek száma ettől persze még szinte végtelen…

A Nissannál, a Teslánál, az Audinál, sőt még a techóriás Google-nél is hosszú ideje elstartoltak azok a programok, amelyek célja egy magas szintű automatizáltságra képes, közutakon is használható, önvezető jármű kifejlesztése. A projektek különböző technológiai vagy jogi korlátok miatt egyelőre nem hoztak teljes sikert, így úgy fest, a Honda mindenkit beelőzve kínálhat valódi önvezetést vásárlóinak. Legalább is az innovációra nyitott Japánban, ahol a döntéshozók a friss hírek szerint áldásukat adták a Traffic Jam Pilot nevű rendszerre.

Ha minden igaz, a Honda Legend új verziója jövő tavasszal ezzel a fejlesztéssel kerülhet a kereskedésekbe. Ahhoz, hogy tényleg ki lehessen vele hajtani az utakra, a szabályozók előírták, hogy a rendszer jelezze, ha a vezetőnek vissza kell vennie az irányítást, ha pedig ez nem sikerül, biztonságosan meg kell állítania a járművet. A feltételek közt szerepel a vezető figyelésére szolgáló eszközök beépítése, a külső beavatkozás lehetőségének kiiktatása, ezen felül pedig a kocsinak el kell tárolnia az elmúlt fél év (vagy 2500 út) részletes adatait is.

A Traffic Jam Pilot tehát a nemzetközi szabványok (SAE) szerint 2014-ben meghatározott, 0-5-ig terjedő önvezető skálán a 3-as szintnek felel meg. Ennél már az automata járművezető rendszer irányítja az összes dinamikus műveletet, a kormányzás és a gyorsítás/lassítás mellett pedig a környezet figyelése is teljes egészében a mesterséges intelligenciára hárul. Nem véletlen, hogy sokan éppen itt, a 2-es és a 3-as szint között húzzák meg a „valódi önvezetés” határát.

Az mindenesetre biztos, hogy a Honda előtt még rengeteg teszt áll, ha néhány hónap múlva valóban az utakon akarja látni az automata Legendeket, hiszen a szisztémával kapcsolatos kérdések száma nem lett kevesebb attól, hogy Japánban most kaptak egy „zöld lámpát”. Hogy csak a leggyakoribb aggályt említsük, tisztázni kell, ki viseli a felelősséget abban az esetben, ha az önvezető jármű balesetet, netán halálos tragédiát okoz – ahogy arra sajnos volt is példa más hasonló projektek kísérleti fázisaiban.

Mindent egybevetve azonban azt leszögezhetjük, hogy a sofőrök nélküli, szép(?) új világhoz most egy lépéssel közelebb kerültünk.