A Pagani (egyelőre) nemet mond a villanyautókra

A Pagani (egyelőre) nemet mond a villanyautókra

Miközben az autós világban kis túlzással lassan minden az elektromobilizációról szól, némely gyártók – amíg tehetik – még kitartanak a „hagyományos” technológia mellett. Közéjük tartozik a szupersportkocsikra szakosodott olasz Pagani is, amelynek alapítója a közelmúltban ki is fejtette, miért ragaszkodnak továbbra is a „kihalófélben lévő” V12-es erőforrásaikhoz. Ahhoz a motorhoz, amelynek, ha minden igaz, azeddigi legerősebb változatát ismerheti majd meg a világ a rövidesen debütáló C10 nevet viselő autójukban.

Horacio Pagani nem kis név a szakmában: a korábban a Lamborghininél dolgozó mérnök-üzletember olyan legendás típusok fejlesztésében vállalt aktív szerepet, mint a Countach vagy a Diablo. A saját magáról elnevezett vállalatot 1992-ben alapította meg, amely előbb a Zonda, majd a Huayra (képünkön) kétajtós, középmotoros sportkocsikkal szerzett magának hírnevet.

A cégvezér nemrég a brit Autocar portálnak adott interjújában árulta el, hogy belátható ideig még kizárólag a jól bevált, a Mercedes AMG-től származó V12-es motorokat építik be a Paganikbe. Mindez némiképp meglepő azok után, hogy korábbi hírek szerint már évek óta dolgoznak egy elektromos hiperautó kifejlesztésén – ám ezt a projektet a jelek szerint most parkolópályára teszik.

Pagani szerint ennek fő oka, hogy a számukra szükséges, kb. 600 kilogrammos akkumulátort képtelenség úgy beépíteni, hogy megtartsák a védjegyüknek számító extrakönnyű, dinamikus sportkocsijelleget. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a 2011 óta gyártott Huayra alapváltozata 1350 kilogrammos, míg a legkülönlegesebbnek számító Huayra R verzió csak 1050 kg-ot nyom, máris érthető válik, miért nem tudnak egyelőre semmit kezdeni a tetemes pluszsúllyal.

A fentieknek megfelelően a legfrissebb hírek szerint ősszel leleplezésre kerülő Pagani C10-ben is a megszokott, 6.0 literes, V12-es motor kap majd helyet, méghozzá minden eddiginél nagyobb teljesítménnyel: a közvetlen elődnek tekinthető Huayra legizmosabb variánsa 850 lóerős, a C10 kapcsán pedig 880 lóerő környékéről szólnak a hírek.

Az olasz luxusműhely mostani bejelentése aligha független attól a fejleménytől, hogy az EU a minap 2029-ről 2035-ig tolta ki a határidőt, ameddig a szuperkocsik gyártóinak is nulla károsanyag-kibocsátású erőforrásokra kell váltaniuk. Mindez azt jelenti, hogy a Pagani is még több mint 10 évig kísérletezhet azzal, hogyan tudja majd „önmagát átmenteni” a villanykorszakba – addig pedig, ahogy az idézett interjúban Horacio Pagani is utalt rá, még sok minden változhat.