Kevés színesebb egyéniség van az autósport világában, mint a katari Nasszer al-Attijah. Az 51 esztendős pilóta a minap negyedszer is megnyerte a világ leghíresebb terepraliversenyét, a Dakart – mindezt úgy, hogy egy másik, hasonlónak még jóindulattal sem nevezhető sportágban, lövészetben is kimagasló nemzetközi eredményei (pl. olimpiai bronzérem) vannak. A sivatagi viadal 44. kiírását minden idők egyik legmagabiztosabb teljesítményével nyerte meg.
Mindig, amikor szóba kerül a Dakar-rali, érdemes gyorsan leszögezni: a nagy presztízsű esemény jó ideje már csak „nevében Dakar”: az afrikai földrészt 2007 után volt kénytelen elhagyni a mezőny, hogy aztán egy évtizednyi dél-amerikai „kiruccanás” után Szaúd-Arábiában kössön ki. Az előzetes tervek szerint idén más országokat is érintett volna az útvonal, azonban a koronavírus-járvány, mint oly sok mást, ezt is keresztülhúzta.
Így aztán maradt az immár harmadik éve megszokott szaúdi terep, a kanyonokkal, sziklákkal tűzdelt régióktól a Vörös-tenger partvidékén át az Arab-sivatag homokdűnéiig. Amilyen változatos volt a terep, az autósok között annyira egyoldalú a vetélkedés: al-Attijah még január legelején megnyerte a 19 kilométernyi speciális szakaszt tartalmazó prológot, majd a két hét során egyetlen pillanatra sem adta ki a kezéből a vezetést.
A katari klasszis, a francia Matthieu Baumel navigátorral az oldalán, összesen 3 etapon diadalmaskodott, ezen kívül volt két darab 2. és egy 3. helye is – de ami ennél is fontosabb, riválisaival ellentétben lehozta jelentős megingás nélkül a 4000 kilométeres (plusz 3000 km-nyi összekötő szakasz) távot. Ez a kiegyensúlyozottság a végelszámolásnál mintegy 28 perces előnyt eredményezett a második helyre befutó ralilegenda, Sébastien Loeb előtt.
Al-Attijah 2011-ben, egy Volkswagen Race Tuareggel bizonyult először legjobbnak a Dakar autósai között. Négy évvel később egy Mini All4 Racing volánja mögött volt legyőzhetetlen, míg 2019-ben már egy Toyota Hiluxban ünnepelhetett az utolsó etap céljában. A 3 évvel ezelőtti siker a Toyota Dakar-történelmének első győzelme volt – a mostani pedig a második, hiszen a katari alá ezúttal is a japánok sportos részlege, a GAZOO RACING adta a nem akármilyen versenygépet.
A népszerű Toyota Hilux pickup alapjaira épülő GR DKR Hilux T1+ kódjelű autóban a Land Cruiser vadonatúj, GR Sport változatából is ismerős 3.5 literes, hathengeres, ikerturbós benzinmotor dolgozik – értelemszerűen a tömeggyártású modelleknél látott 415 lóerőnél és 650 Nm-nyi csúcsnyomatéknál jóval magasabb számokkal. A fejlesztők korábban elárulták, az előző két esztendő második helyezései után ezúttal olyan újításokkal vették célba a dobogó felső fokát, mint a 32-ről 37 colosra növelt abroncsok vagy épp a lengéscsillapító korábbinál 70 mm-rel nagyobb, 350 mm-es tartománya. Mint láthatjuk, az eredmény, köszönhetően a világ legjobban vezető sportlövőjének (vagy legjobban lövő autóversenyzőjének) nem is maradt el.