A Toyota (majdnem) célba vette a csillagokat

A Toyota (majdnem) célba vette a csillagokat

Ha egy autó túl van 385 ezer kilométeren, nyugodtan mondhatjuk, meglehetősen szépen szolgált. Ha minden igaz, nem túl sokára azonban születik majd egy Toyota, amely előbb megtesz 385 ezer kilométert, hogy egyáltalán munkába állhasson. A japán gyár ugyanis nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint a Hold alapos felderítését.

Miközben a világ az első Holdra szállás 50. évfordulóját ünnepli, a háttérben sokan már javában dolgoznak a következő látogatások előkészítésén. A NASA szerint öt éven belül sor kerülhet az újabb landolásra, de az amerikaiakon kívül mások is tervezik a Földhöz legközelebbi égitest meghódítását. A Japán Űrkutatási Ügynökség céldátuma 2029., a projektben pedig az egyik legfontosabb partnerük a Toyota.

Ha ki kéne találni, hogy az autóipari óriás mit keres a programban, a többség alighanem sikeresen tippelne: természetesen ők fejlesztik azokat a járműveket, amelyekkel a japán asztronauták a tervek szerint bejárják majd a Holdat. Méghozzá szó szerint bejárják, hiszen a fejlesztők szerint akár 10 ezer kilométert is képes lesz majd megtenni a rover. (Nem, nem élesztette fel a Toyota a 2005-ben megszűnt patinás brit Rover márkát, az űrkutatásban az idegen égitestekre küldött, mozogni képes eszközöket nevezik rovernek).

Ez a 10 ezer kilométer pedig már tetemes távolság, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a Hold felszíne csaknem 15-ször kisebb a Földénél, azaz ekkora úttal kis túlzással az egész égitest bebarangolható. Összehasonlításképpen, az Apollo-programok által célba juttatott – egyébként a General Motors által, a magyar Pavlics Ferenc vezetésével fejlesztett – holdjárók 3 küldetés alatt összesen 90 kilométert tettek meg.

Az egyelőre csak a tervezőasztalon létező, de már bőszen fejlesztett hatkerekű jármű méretei már ismertek: 6 méter hosszú, 5,2 méter széles és 3,8 méter magas lesz. Belső terét 13 köbméteresre tervezik, ahol a zárt, túlnyomásos rendszernek hála akár szkafander nélkül is tartózkodhatnak majd az űrhajósok. A jármű hidrogén üzemanyagcellás hajtást kap, de az oldalán elhelyeznek egy jókora napelemet is.

Egy friss bejelentés szerint a Japán Űrkutatási Ügynökség arra készül, hogy az önvezető Toyota már az asztronauták előtt megérkezik majd a Hold felszínére, és már a legénységet megelőzve megkezdi a vizsgálódást. A távol-keleti ország fő célja a Hold sarkvidéki területeinek feltérképezése lesz, ahol többek közt fagyott halmazállapotú víz után kutatnak majd. Emellett a projekt nem titkolt célja egy olyan jármű kifejlesztése, amelyet a távolabbi jövőben más égitesteken – másodikként alighanem a Marson – is bevethetnek majd.

A világ egyik legnagyobb autógyártója tehát jókora fába vágta a fejszéjét, hiszen olyan területen kell bizonyítaniuk, ahol sem ők, sem mások nem rendelkeznek számottevő tapasztalattal. Az űrkutatás pedig nem éppen a „Pató Pál Urak” világa, a hírek szerint ugyanis már 2022-re kész kell lennie a lényegében végleges holdjárónak, hogy legyen elég idő alaposan tesztelni. Aztán pedig, ha minden jól megy, indul a nagy utazás, innen 385 ezer kilométerre!