Meglehetősen impozáns tervvel álltak elő a minap Nagy-Britanniában. Az EU-ból távozó ország gyorsforgalmi útjai fölé felsővezeték-hálózatot építenének ki, hogy a nagy méretű, hibrid haszongépjárművek menet közben is „feltöltődhessenek.” A környezetvédelmi célokat szolgáló kezdeményezés nem példa nélküli a világban, ezzel együtt még sok a megválaszolásra váró kérdés a projekt kapcsán.
A közúti fuvarozás „zöldítése” régóta napirenden van, így sokan dolgoznak azon, hogy ott is elterjedjenek a különböző elektromobilizációs megoldások. A technológiához szükséges akkumulátorok elhelyezése azonban ebben a szegmensben még nagyobb kihívás, mint a személyautóknál, hiszen azok nem csökkenthetik számottevően sem a rakteret, sem a teherbírási kapacitást.
Éppen ezért vetődött fel, hogy a folyamatos energiaellátást, a városi trolibuszokhoz hasonlóan, felsővezetékeken át is biztosítani lehetne – persze ehhez jelentős beruházásokra van szükség. A most bejelentett brit program például nem kevesebb mint 19,3 milliárd fontos (forintban kifejezve 7400 milliárdos) költséggel számol. Ebből a 2030-as évek végére, három ütemben összesen 15 121 kilométernyi vezeték készülne el a kiválasztott autópályák és főútvonalak külső sávja fölé.
Első lépésként egy 5 kilométeres tesztszakasz kerülne átadásra a közeli jövőben, az ottani tapasztalatokat pedig felhasználnák a későbbiekben az infrastrukturális és a jogi környezet kialakítása során.
A terv egyik kulcskérdése természetesen a megtérülés, amely kapcsán a britek már egy átfogó tanulmánnyal is előrukkoltak. Eszerint a szállítmányozási vállalatoknak már 18 hónap után megtérülhet, ha flottájukat hibrid járművekre cserélik, míg a komplett beruházás 15 év alatt hozhatja vissza az árát.
Az ilyen projektekkel kapcsolatos bejelentéseket a környezetvédő szervezetek általában örömmel fogadják, igaz, néhányan hozzáteszik, hatékonyabb megoldás lenne, ha a már meglévő vasúti hálózatot fejlesztenék, és tehervonatokkal váltanák ki az üzemanyagfaló kamionokat.
Hasonló ötletekről egyébként már érkeztek hírek az Egyesült Államokból, Olaszország, Németországból és Svédországból is. A kísérletezésben élen jár például utóbbi ország neves gyártója, a Scania is (képünkön), amely átalakított kamionjaival igyekszik minél több adatot gyűjteni, hogy kiderüljön, tényleg ebben az irányban kell-e keresni a fuvarozás fenntartható jövőjét.