Az ember begördült a benzinkútra, az esetek többségében várakozás nélkül tankolt a kocsijába annyit, amennyit akart, fizetett, majd elhajtott. Minden jel szerint ennek a korábban természetesnek vett, „idilli” állapotnak (egy időre legalábbis) vége, és a fennálló ellátási gondok miatt a jövőben egy jóval tudatosabb üzemanyagutántöltési „stratégiára” kell áttérniük az autósoknak. A statisztikák szerint pedig sokan ennél is tovább mennek a váltásban: a mostani helyzet a villanyjárművekre való átállás újabb hullámát indíthatja el.
Mára vélhetően alig akad autós, aki a közelmúltban ne szembesült volna azzal, hogy az általa útba ejtett benzinkúton elfogyott bizonyos típusú üzemanyag, vagy csak egy (erősen) limitált mennyiséget tudott tankolni. A probléma a hírek szerint ez idő tájt különösen a turisták által látogatott környékeken égető, és bár a nyár elmúltával ott alighanem valamelyest javul majd, ettől függetlenül a nehézségek országos szinten megmaradhatnak. Sőt, Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a minap úgy nyilatkozott a sajtónak, hogy a közelgő időszakban már az is nagy eredmény lenne, ha a most tapasztalható (a korábbiakhoz képest jóval alacsonyabb) szolgáltatási színvonalat tartani tudná a hazai kúthálózat.
A szituáció azért is faramuci, mert miközben a szakemberek arra kérnek mindenkit, hogy kerüljék a pánikszerű üzemanyag-vásárlást, megelőzve ezzel a még nagyobb készlethiányokat, a hétköznapi emberek jelentős része alighanem úgy gondolkozik, hogy ha valahol végre hozzájut benzinhez vagy dízelhez, akkor (ha a pénztárcája engedi) a biztonság kedvéért a szokottnál többet tölt a tartályba. És ha a már így is kibontakozni látszó káosz nem lenne elég, jelen állás szerint augusztus 19-én és 20-án bezárnak a Független Benzinkutak Szövetségéhez tartozó töltőállomások. Mindez azt jelentheti, hogy az itthoni kb. 2000 benzinkútból 5-600 kiesik 48 órára, ami az eddiginél is hevesebb rohamokat idézhet elő a hétvége előtt, főként a küszöbön álló bezárások által különösen érintett vidéki régiókban.
Ahogy arra a bevezetőben is utaltunk, a körülmények tovább élénkíthetik az elektromos autók iránti keresletet. Némi iróniával mondhatnánk, hogy mióta a „hagyományos” üzemanyagokért is nem ritkán hosszú ideig kell sorban állni a kutakon, halványulóban van a villanyjárművekkel szembeni egyik legfőbb ellenérv, azaz az átlaghoz képest időigényesebb újratöltés. De persze nemcsak emiatt váltak egy csapásra népszerűbbé az alternatív meghajtású kocsik: a Használtautó.hu tájékoztatása alapján a céges hatósági ár eltörlése óta például több mint 20%-kal többen keresnek rá az elektromos kocsikra az oldalon.
És bár az előbb-utóbb minden bizonnyal a lakosság számára is (valamilyen formában) kivezetésre kerülő üzemanyagár-sapka miatt egyre többen fordulhatnak majd az akkumulátoros modellek felé, azért ott sem minden „fenékig tejfel”. Piaci információk szerint annak, aki új villanyautót akar venni, még a mára bevettnek számító, akár 1 éves várakozási időnél is türelmesebbnek kell lennie, ami értelemszerűen a gyorsabban elérhető, használt kínálatot pedig megdrágítja. Ehhez hozzátehetjük, hogy a különböző nyersanyagok rakétaszerű drágulása miatt a gyártók sem tudják a várt ütemben lefaragni az elektromos járművek árait (sőt…), ráadásul a vevőknek az áramár emelkedése miatt egyre magasabb fenntartási költséggel is számolniuk kell.
Egy biztos: az egyszerre jelentkező, összetett kihívások miatt az autózás világa olyan fordulóponthoz ért, amikor rövid idő alatt akár gyökeresen is átalakulhat mindaz, amit a mindennapi közlekedésről gondolunk.