„Attól szép a világ, hogy sokszínű” – hallhatjuk napjainkban többféle kontextusban is. Sok mindenre gondolhat az, aki erről beszél, de ha valami, akkor az autók fényezése egész biztosan nincs ezek közt: az ugyanis meglehetősen komor képet mutat globálisan. Egy friss statisztika szerint a világ új gépkocsi-állományának 80%-a négy semleges szín valamelyikében, azaz fehérben, feketében, szürkében vagy ezüstben pompázik.
A járműipari fényezés egyik piacvezető vállalata, a 130 országban jelen lévő Axalta időről időre elkészíti a színnépszerűségi rangsorát, az alapján, hogy az újonnan eladott autók milyen köntösben gördülnek ki a szalonokból. A 2019-es frissítésre a napokban került sor, és a fehér diadalmenetét hozta: a világszerte értékesített kocsik 38%-át adják el ebben színben. Egyes földrészeken még nagyobb a dominancia: Ázsiában az új autók 49%-a, Afrikában 46%-a, Dél-Amerikában pedig 42%-a fehér.
A második helyre éppen fele ekkora, azaz 19%-os részesedéssel a fekete futott be. Ez Japánban (22%) és Európában (21%) népszerűbb az átlagnál, de a külön régióként kezelt Oroszországban például a maga 10%-ával csak az 5. leggyakoribb szín. A képzeletbeli dobogó harmadik fokán a szürke különböző árnyalatai állnak 13%-kal. Érdekes, hogy ez egyetlen szín, amelyik az egyik kontinensen – egyetlen százalékkal – maga mögé tudta utasítani a fehéret: Európában a legtöbb új autó (24%) szürke fényezést kap.
Az utolsó szín, amelyik még kétszámjegyű (pont 10%-os) eredményt produkált globálisan, az ezüst. Ezt Dél-Amerikában kedvelik igazán, ahol a maga 23%-os arányával második a listán. Az „igazi” színek ezután következnek: a kék 7, a vörös 6%-ot tudhat magáénak az új autók piacán. Ami Európát illeti, itt a kék részesedése 10, a vörösé 6, a barna/bézsé pedig 3%, utóbbi szín pedig Oroszországban kiemelkedően népszerű: ott az új kocsik 12%-át barna vagy bézs fényezéssel látják el.
Az Axalta „történelmi” távlatban is megpróbálta elemezni az adatokat, eszerint a fehér már 2011 óta listavezető, míg a legnagyobb lejtmenetben az ezüst van, amely egy évtized óta először esett ki a top3-ból. A szürke közben most először állt élre Európában, és a többi földrészen is feljövőben van. A kutatás készítői hozzáteszik, bár a neutrális színek 80%-os dominanciája elég jelentős, összességében, ha kevéssel is, de nőtt az élénk színű autók aránya a Földön.