Aygo X: városi is, crossover is?

Aygo X: városi is, crossover is?

Nem kis feladatra vállalkozott a Toyota a vadonatúj Aygo X-szel, amely a minap Magyarországra is megérkezett. Egyrészt szerették volna meglovagolni a szektort egyre inkább meghatározó „crossover hullámot”, de mindezt úgy, hogy a végeredmény egy minden praktikus elvárásnak megfelelő városi kisautó legyen. Hogy ez mennyire sikerült, azt mindenki eldöntheti – mi mindenesetre igyekszünk néhány támpontot adni a véleményalkotáshoz.

A 2005-ben bemutatott és pályafutását tavaly befejező Aygo még a Citroën C1-gyel és a Peugeot 107/108-cal közös alapokon osztozott, az Aygo X azonban szintet lép, ugyanis a tavaly az Év Autójának választott új Toyota Yaris, valamint annak Cross-változata által is használt TNGA-B platformra épül. Ez természetesen jelentős méretnövekedést jelent a névbeli elődhöz képest: az Aygo X egész pontosan 3,7 méter hosszú, 1,74 méter széles és 1,525 méter magas.

A hasmagasság mindössze 1,1 centiméterrel nőtt meg, az ülések azonban 5,5 centivel feljebb kerültek. Utóbbi egyfelől valamelyest hozzátesz a sokak által keresett „crossover életérzéshez”, ráadásul – karöltve a korábbinál nagyobb szélvédővel – közlekedésbiztonsági szempontból is előrelépést jelenthet, különösen a gyalogosok és kerékpárosok észlelését illetően. Az Aygo X ezenkívül jellegzetes, kéttónusú fényezésével és egyedi, már-már merésznek mondható vonalaival igyekszik kitűnni a városi tömegből. Az újdonság a kategóriájában a legjobbak közé tartozó, 9,4 méteres fordulókört ígér, valamint 269 literes csomagteret, amely a hátsó üléssor ledöntésével 829 literre növelhető.

Az erőforrás maradt a „régi” Aygónál megismert 1.0 literes, 3 hengeres benzinmotor, amely 72 lóerős teljesítményt és 93 Nm-es csúcsnyomatékot tud. A 0-ról 100 km/h-ra történő gyorsulás a tesztek alapján nagyjából 15,5 másodpercet vesz igénybe, a végsebesség pedig valamivel több mint 150 km/h. A városi használat szempontjából egy fokkal talán érdekesebb a fogyasztás, ami kapcsán a Toyota 4,7-4,9 liter/100 km-es értéket tett közzé.

A mintegy 1 tonnás, elsőkerékmeghajtású kocsi hazai ára a hivatalos források szerint 4,59 millió forintról indul, ezért cserébe a kézi váltós, „Active” felszereltségű kocsit kaphatjuk. A fokozatmentes automata váltóval ellátott verziók közül a legolcsóbb 5,39 forintba kerül, a csúcsot pedig ennek a változatnak a Limited JBL Canvas nevű modellje jelenti, amely 7,51 milliót kóstál. Nagyjából ennyit tudunk tehát most – minden továbbiról pedig úgyis a vásárlók mondanak majd ítéletet.