Az autónk figyel helyettünk is

A kép illusztráció

Az autóipar rohamléptekben fejlődik, az innovációk egyik legfontosabb terepét pedig jó ideje a különböző biztonságtechnikai eszközök jelentik. Ezekről hallva a többség alighanem elsőként az ütközéseket megelőző, esetleg azok hatásait csökkentő fejlesztésekre asszociál, pedig léteznek más fontos területek is, ahol volna még mit tenni.

A nyári hónapokban szinte naponta érkezik hír a tűző napon álló autókban felejtett kisállatokról és gyermekekről. Ezeket a történeteket hallva minden bizonnyal sokan leszögezik, velük ilyen nem történhetne meg. Hozzátehetjük, sajnos alighanem eleinte azok is így vélekednek, akikkel később megesik a baj…

Pszichológusok szerint egyébként a probléma többnyire nem valamiféle figyelmetlenségből, hanem az emberi memória zavaraiból adódik, sokszor pedig a rutincselekvések sora „sodorja el” úgy a szülőt, hogy nem veszi ki a gyereket a kocsiból. Akárhogy is, az ok tulajdonképpen mellékes, sokkal fontosabb, hogy mit lehet tenni az ilyen esetek megelőzésének érdekében.

Az amerikai General Motors már 2016-ban kifejlesztett egy olyan rendszert, amely figyeli, mely ajtókat nyitották ki az indulás előtt. Ha az utazás kezdetén kinyíló ajtók valamelyike csukva marad a jármű leállítása után, az autó hangjelzéssel figyelmezteti tulajdonosát. Az azóta a Subaru és a Kia egyes modelljeiben is kínált megoldás elég sok „téves riasztáshoz” vezethet ugyan (pl. ha csak csomagokat helyeztünk a hátsó ülésre), ám, ha csak egy esetben is segít, már megérte.

A Hyundai hasonló célt szolgáló innovációja arra épül, hogy egy szenzor képes érzékelni, ha a kocsiban mozgás van azután is, hogy már lezárták. A rendszer mocorgás esetén üzenetet küld a sofőr telefonjára, de dudálással és villogással is igyekszik felhívni az arra járók figyelmét a bajra. Természetesen nemcsak az autógyártók járnak élen ilyen téren, léteznek olyan gyerekülések is, amelyek a motor leállításakor hangjelzést adnak ki, egészen addig, amíg ki nem oldják rajtuk a biztonsági övet.

A döntéshozók között egyelőre csak abban van egyetértés, hogy valamilyen megoldás beépítését kellene kötelezővé tenni, ám, hogy melyiket és mikortól, azt egyelőre nem tudni. Sokan ezzel kapcsolatban megjegyzik, nem ártana sietősen lépni, hiszen a rendelkezések eleinte úgyis csak az új autókat érintenék, úgyhogy eleve sok időbe telhet, míg a megfelelő berendezések az autók többségében megjelennek majd.