Európában egyre több helyről érkeznek hírek a benzines- és dízelautók valamifajta korlátozásáról, illetve az elektromos kocsik egyéb módszerekkel való „helyzetbe hozásáról”. Az Egyesült Államok ilyen téren eddig többnyire hallgatott, ám most úgy tűnik, Los Angeles elindul a „kizöldülés” irányába. Azért nem sietik el a dolgot: a tervek szerint 2050-re válnának egyeduralkodóvá a villanyjárművek a metropolisz útjain.
Nem véletlen, hogy az USA első ilyen nagy horderejű bejelentése éppen Kalifornia államból jött, hiszen – számos más technológiai óriás mellett – az elektromos autók „alfájának és ómegájának”, azaz a Teslának is az ottani Szilícium-völgyben van a központja. Ráadásul Los Angelesre amúgy is ráfér egy kis járműpark-ritkítás (és az ezzel járó levegőtisztulás), hiszen egy friss kutatás szerint az egész világon ott állnak legtöbbet a dugóban az autósok: évi 102 órát, azaz több mint négy napot.
Eric Garcetti polgármester vázolta is, milyen állomásokon át vezethet az út a végső célig, azaz, hogy az évszázad közepére már csak elektromos hajtású kocsik közlekedjenek a városban. A 2025-ös célszám a villanyautók arányára nézve 25%, 2035-re pedig már 80%. Ezzel párhuzamosan szeretnék csökkenteni a helyi autósok által átlagosan megtett távolságokat is. Ezt jelenleg napi 24 kilométerre becsülik, amit 2025-ig 21, 2035-ig pedig 14 km-re szorítanának le. Kritikusok megjegyzik, ehhez jelentős fejlesztésre lenne szükség a tömegközlekedés terén, amely egyébként nem éppen erős területe az amerikai nagyvárosoknak.
A törekvés kapcsán persze ezen kívül is rengeteg még a kérdőjel, nem egyértelmű például, hogy a távoli jövőben csak a teljesen elektromos autókat szeretnék látni az utakon, vagy a hibrid hajtás is megengedett lesz. De ugyanígy homály fedi, mi a helyzet az olyan, szintén károsanyag-kibocsátástól mentes, technológiákkal, mint például a hidrogén.
Azt viszont nem lehet mondani, hogy a városvezetés ne állna a folyamatok élére, bejelentették ugyanis, hogy a saját maguk által üzemeltetett járműflottát is elkezdik lecserélni. Az iskolabuszoknak 2028-ig kell villanyossá válniuk, és ugyanez a céldátum a taxik számára is. Az egyéb tömegközlekedési eszközöknek, például a helyi buszoknak kicsit tovább, 2034-ig tarthat a türelmi idő. Garcetti egyúttal ígéretet tett arra is, a közeljövőben rohamléptekben folytatják a helyi elektromos töltőhálózat bővítését.