Abban semmi újdonság nincs, hogy a környezetvédelem fokozatosan egyre nagyobb szerephez jut napjainkban, ami alól természetesen az autós világ sem lehet kivétel. Ennek megfelelően a 2020-as esztendő legelején rögtön jókora ízelítőt kaphattunk abból, hogy az előttünk álló év (vagy inkább korszak) a túlságosan környezetszennyező járműveknek való hadüzenetről szól majd – legalább is több a napokban közzétett hír is erre utal.
Spanyolország egyik legjelentősebb városából, a világ egyik fő turisztikai célpontjának számító Barcelonából például januártól lényegében teljesen kitiltották a 2000 előtt forgalomba helyezett benzines, valamint a 2006 előtt beüzemelt dízeles autókat. A városvezetés magyarázata egyszerű: a katalán metropoliszban a légszennyezettség hosszú évek óta meghaladja az egészségügyi határértéket, ami kutatások szerint évente több száz ember idő előtti halálához vezet.
A tilalom munkanapokon reggel 7 és este 8 óra között van érvényben, azaz a fent említett járművek tulajdonosai a hét „érdemi részében” nem hajthatnak be a több mint másfél millió lakosú városba. A spanyol hírügynökség (EFE) tájékoztatása szerint ezzel Európa egyik legnagyobb területű – majdnem 100 négyzetkilométeres – korlátozott gépjárműforgalmú övezete jött létre.
A törvényhozók egy aprócska kiskaput azért nyitva hagytak, évente 10 alkalommal – 10 napra – ugyanis az érintett járművek is igényelhetnek behajtási engedélyt. Aki azonban ennek hiányában gördül be Barcelonába, 100 eurós bírsággal sújtható. A helyi hatóságok úgy számolnak, hogy az intézkedés 50 ezer gépkocsit érint, és a tervek szerint 15%-kal csökkenti majd a nitrogén-dioxid-kibocsátást a városban.
Hasonló hírek érkeztek Belgiumból is, ahol az új évben már csak a legfeljebb Euro 4-es környezetvédelmi besorolású dízelautók hajthatnak be Brüsszelbe. Két másik belga nagyvárosban még szigorúbbak voltak, Antwerpen és Gent esetében ugyanis még ők is csak korlátozott időtartama, díjfizetés ellenében léphetik át a városhatárt. Az ottani szakértők szerint a friss tilalom a dízelkocsik 17%-át érinti.
Írországban pedig egyelőre még csak egy törvényjavaslatnál tartanak – ám az meglehetősen radikális. A szigetországban az ötletgazdák 2030-ra betiltanák a belső égésű motorral hajtott autók forgalmazását, ami az egyik legszigorúbb céldátum lenne a kontinensen. Összehasonlításképpen az Egyesült Királyság és Franciaország 2040-et jelölte meg ez ügyben célként, míg az elektromos autózás egyik úttörőjének számító Svédországban a mostani ír tervezethez hasonlóan 2030-as évszámot határoztak meg.