Bő negyvenéves recepten változtat a Lada

Bő negyvenéves recepten változtat a Lada

Hol vannak már azok az idők, amikor a sokak szemében lenézett, de talán még többek által rajongásig szeretett Lada volt Magyarország – meglehetősen szűk – autóspiacának egyik vezető márkája. A jövőre 50 éves gyártó a közelmúltban öt évre ki is vonult hazánkból, de pár éve visszatért, most pedig egészen friss hírek érkeztek róla. Még az egyik legendás modelljük is nem várt „ráncfelvarráson” mehet át.

Immár 48 esztendeje annak, hogy átadták az első Ladákat Magyarországon: a jól ismert 1200-asok úttörő példányai 1971. június 14-én, egy évvel a Togliattiban található gyár beindulása után találtak gazdára idehaza. Attól kezdve óvatos becslések szerint is egymillió „Zsiguli” érkezett hozzánk eleinte a Merkúron, majd a Hungaroladán keresztül. Utóbbi cég 2010-ben döntött a kivonulás mellett, hogy aztán 2015-ben – az Európai Unió országai közül elsőként – visszatérjen a márka Magyarországra.

A cég akkor olyan modellekkel igyekezett újra bekerülni az itteni köztudatba, mint a Vesta, az X-Ray, a Kalina vagy épp az ezzel meglehetősen hasonló alapokra épülő Granta. Utóbbiból most egy egészen új változat látott napvilágot Granta Cross néven, amely vélhetően a világban egyre terjedő SUV-hullámot igyekszik meglovagolni. Ebből a mezőnyből pedig a jelek szerint elsősorban az árával akar majd kitűnni.

Az 1,6 literes szívómotoros kocsi kézi váltós, 87 lóerős alapmodellje ugyanis 555 ezer rubelbe, azaz átszámítva valamivel kevesebb, mint 2,5 millió forintba kerül. Az úgynevezett Lux kivitel sem kerül lényegesen többe (forintban kifejezve 2,9 millióba), amiért cserébe már automataváltó és 106 lóerő jár.

Talán ennél is többek fantáziáját mozgatja meg a Lada egy másik friss bejelentése, amely szerint a 42 éve lényegében változatlan formában készülő Niva (újabban 4x4) terepjáró nemsokára alaposan megújulhat. Kevés olyan modell van az autóipar történetében, amely hosszú évtizedeken át ennyire hű maradt magához, ám úgy fest, az orosz vállalat döntéshozói most elérkezettnek látták az időt a változásra.

A „jó öreg” Nivákra immár csak (nagyon) távolról emlékeztető Lada 4x4 Vision elnevezésű kocsiból egyelőre egyetlen darab készült, de a kiszivárgott pletykák szerint 2021-2022 magasságában már sorozatgyártásba is kerülhet.