Búcsú a tisztán benzines Mondeótól

Búcsú a tisztán benzines Mondeótól

Nem kis lépésre szánta el magát a napokban a Ford, amely bejelentette, hogy a jövőben kizárólag dízel, illetve hibrid hajtáslánccal felszerelt Mondeók gördülnek le a futószalagokról. A döntés tökéletesen illeszkedik az amerikai vállalat stratégiájába, amelynek jegyében a tisztán belsőégésű motorokról (nem is olyan) lassan a legalább részben elektromos modellekre helyeznék a hangsúlyt.

A Mondeo vitán felül a Ford elmúlt évtizedeinek egyik legnagyobb sikertörténete: kevés vetélytársa kapott annyira jó kritikai fogadtatást, mint az 1993-ban debütáló középkategóriás kocsi. A mostanra a negyedik generációját taposó modell az idők során volt elnyerte az egyaránt mértékadó Top Gear, What Car? és az Auto Express Év Autója címeit is, de megválasztották az Év Európai Autójának is. És közben persze az eladási adatai sem alakultak rosszul, a számláló már átlépte a 3 millió példányt Európában.

A mostani lépés a közelmúlt eladási adatait nézve nem volt teljesen előzmény nélküli. A Ford összesítései szerint jelenleg nagyjából minden harmadik értékesített Mondeo számít hibridnek, de Olaszországban például egyenesen 75%-os a részarányuk. A zöldebb változatok térnyeréséről sokat elmond, hogy még ebben a nehézségekkel teli 2020-as esztendőben is jóval több Mondeo Hybrid lelt gazdára az első 7 hónapban, mint 2019-ben összességében.

Ezek után tehát nem olyan meglepő, hogy háromról kétfélére csökken a hajtásláncválaszték. Aki továbbra is a hagyományos üzemanyagok mellett maradna, egy 150 lóerős EcoBlue dízelre számíthat, ennek alternatívája pedig a 2.0 literes Atkinson ciklusú benzinmotorból és a 120 lóerős villanymotorból álló, öntöltő hibrid rendszer lesz. Utóbbihoz egy a fékezési energia visszanyerésére alkalmas generátor, valamint a hátsó üléssor alatt elhelyezett, 1,4 kWh-s lítiumion akkumulátor tartozik, az összteljesítmény terén pedig 187 lóerőről hallani.

Adódik a kérdés, hogy ha a Ford eldöntötte, hogy önmagában csak az egyik „klasszikus” típus marad, miért a dízelre esett a választásuk? Nos, alighanem arról lehet szó, hogy a több száz kilométert felölelő, tempós utakra (ami nem idegen használati mód egy családi autótól) a többség még mindig a gázolajjal üzemelő autókat tartja a legjobbnak, míg a rövidebb távokon vezetők a hibrid hajtáslánc előnyeit tudják jobban kihasználni. A Ford egyébként e fejtegetés kapcsán konkrét számot is közölt: szerintük, aki évente 20 ezer kilométernél kevesebbet használja Mondeóját, annak az öntöltő hibridre érdemes szavaznia.

Mindez pedig, ahogy arra már a bevezetőben is utaltunk, része a Ford nagyívű terveinek. A full hibrid hajtáslánc a hírek szerint jövőre a S-Max és a Galaxy modellekben is bemutatkozik, ezeken kívül pedig hamarosan csaknem 20, részben vagy teljesen elektromos autóval bővül az amerikaiak modellpalettája.