Világszerte több millió autós rajongó szíve szorulhatott össze nemrégiben, amikor a Volkswagen futószalagjáról legördült az utolsó Bogár. Sokan persze már 2003-ban eltemették az ikonikus típust, amikor – 65 év után – befejeződött az első széria gyártása. Az azóta piacra dobott New Beetle, majd Beetle A5 modellek viszont neveik mellett formavilágukkal is megidézték a nagy elődöt, így minden okunk megvan rá, hogy a mostani dátumot tekintsük az igazi végnek.
A Volkswagen még 2018 szeptemberében jelentette be, hogy leállítja – ahogy a németek mondják – a „Käfer” gyártását. A döntést akkor a folyamatosan csökkenő eladási mutatókkal magyarázták, illetve azzal, hogy az így felszabaduló erőforrásaikat teljes egészében a családi és az elektromos autókra fordíthatják majd.
A „fekete nap” végül 2019. július 10-én jött el, ekkor lépte át a cég mexikói gyárának kapuját az utolsó Beetle, amely egyenesen egy múzeumba került. A helyszín természetesen nem elírás: a Bogarat csak 1978-ig gyártották Németországban (egész pontosan az NSZK-ban, közelebbről Wolfsburgban), a termelés ezután Latin-Amerikába, Mexikóba és Brazíliába költözött.
A hivatalosan Volkswagen Type 1 nevet viselő jármű tervezését hagyományosan Ferdinand Porschénak tulajdonítják, ám egy magyar származású osztrák mérnök, Barényi Béla hitelt érdemlően bizonyítani tudta, hogy a Bogár az ő asztalán született – mintegy 5 évvel azelőtt, hogy Porsche előállt volna a saját vázlataival. A gyártás 1938-ban indult, a tömeges elterjedésre azonban csak a második világháború után kerülhetett sor. Az eredeti változatban 1,1 literes, 25 lóerős motor volt, amelyből 100 km/h-os végsebességet lehetett kicsiholni.
A Bogár „marketingjének” nagyon jót tett az 1968-as A kicsi kocsi kalandjai című népszerű amerikai film, amely után világszerte egyre többen akartak maguknak egy Herbie-hez hasonló kocsit. A csúcsot az 1971-es esztendő jelentette, ekkor nem kevesebb, mint 1,3 millió darab készült el (és talált gyorsan gazdára). A Beetle iránti kereslet aztán a ’70-es évek második felétől már csökkenni kezdett, amiért elsősorban a Golf 1974-es és a Polo 1975-ös megjelenése és gyors felfutása volt a felelős.
A klasszikus széria utolsó gyártási évében (2003) már csak 30 ezer példány kelt el, a 65 év összmérlege pedig 21,5 millió darab – ennél többet csak Toyota Corollákból adtak el. A New Beetle 1997 és 2011 között készült, majd jött a Beetle A5, amelynek utolsó változata már kupé és kabrió kivitelben is megvásárolható volt.
Még 1999-ben egyébként egy 126 autós szakértőből álló nemzetközi zsűri megválasztotta az Évszázad Autóját, a voksoláson pedig a 4. helyre futott be a Bogár. A bírák akkor a Ford T-modellt, az eredeti Minit és a Citroën DS-t találták jobbnak. Úgy néz ki, ha csak nem történik csoda, a 21. század végi hasonló szavazáson már aligha találkozunk a nevével.