„Cserepontokkal” támadnak a kínai villanyautók

„Cserepontokkal” támadnak a kínai villanyautók

Ha arról hallunk, hogy egy elektromos autókat gyártó kínai cég az európai piacra lép, sokunk első gondolata az lehet, hogy az új szereplő a jelenlegi paletta árai alá ígérve igyekszik majd teret hódítani magának. No, a Nio márkára ennek ellenkezője igaz: a rövidesen az öreg kontinensen is kereskedéseket nyitó cég kimondottan a prémium vásárlókat célozza! A sanghaji székhelyű vállalat egy mifelénk kevésbé elterjedt módszerrel próbálja orvosolni a villanyautók talán legnagyobb „nyűgjét”, így projektjük eredménye a komplett autós világ szempontjából is fontos lehet.

Viszonylag hamar eldőlt, hogy a Nio több hazai riválisával ellentétben nem a „hozzunk össze minél olcsóbban egy használható villanyautót” elv mentén szőtte üzleti tervét, az első kocsi ugyanis, amivel a nyilvánosság elé léptek, a csaknem 1400 lóerős, kétajtós EP9 sportautó volt, amelyet a Formula E versenyzésre szakosodott részlegük fejlesztett ki. A kínálat azóta jócskán „szelídült”, jelenleg napjaink trendjeinek megfelelően 3 SUV-modellt is forgalmaznak.

Ezek közül a friss hírek alapján a legnagyobbat, az ES8-at hozzák el Európába. A hat- vagy akár hétüléses szabadidő-autóban két, együttesen 544 lóerőre képes villanymotor található, amelyek a 725 Nm-es csúcsnyomatéknak is köszönhetően 5 másodpercen belüli 0-100 km/h-ig történő gyorsítást tesznek lehetővé. Az ES8 a közelmúltban átesett egy frissítésen, így a 70 és 84 kWh-s akkumulátorpakkok mellett immár 100 kWh-s kapacitás is elérhető, amivel az egyetlen töltéssel megtehető távolság megközelítőleg 600 km is lehet.

Ez már figyelemre méltó adat, azonban mégsem ez az, amiben a Nio a bevezetőben említett módon szinte forradalmi újítást hozna Európába. A cég a villanyjárművek nehézkes és a hagyományos kocsikhoz képest lényegesen hosszabb újratöltési idejét úgy orvosolja, hogy egy kiterjedt hálózatot épít ki, melynek állomásain a sofőrök egy az egyben kicserélhetik lemerülőben lévő akkumulátoraikat egy feltöltöttre. A művelet a tapasztalatok szerint kb. 5 percet vesz igénybe, de a Nio szerint némi rutinnal a 3 perc is tartható.

A cég Kínában a legforgalmasabb autópályák mentén és a nagyvárosokban is több száz ilyen „cserepontot” hozott létre, és valami hasonló a terve Európában is. A cég itteni pályafutásának első állomása – cseppet sem meglepő módon – Norvégia, ahol még idén megnyílnak az első szalonok, szervizek és elkezd kiépülni a saját töltőhálózat is. A cég szerint már most biztosra vehetőek további célországok, azonban a részleteket még nem árulták el.

Mint ahogy az ES8, illetve az ígéretek alapján szintén rövidesen Európába érkező ET7 névre keresztelt, akár 1000 km-es hatótávú szedán itteni áraira sem derült még fény. Az ES8-ért mindenesetre Kínában forintra átszámítva 21,5 millió körüli összeget kérnek, ami alapján egyértelmű, hogy a Niónak nehéz dolga lesz, ha meg akarja győzni a vevőket, hogy ennyi pénzért a szinte teljes ismeretlenség ellenére őket válasszák, és ne valamelyik bejáratott, világszerte komoly presztízsű márka hasonló paraméterekkel bíró modelljét.