E sorok olvasói pontosan tudják, hogy a „Tata” név nemcsak egy magyar várost (netán egy idős embert), hanem egy teherautókat és buszokat is gyártó indiai járműmárkát is jelölhet. Azzal viszont talán már kevesebben vannak tisztában, hogy a csaknem 80 éve létező vállalat a hazájában a villanyautózás egyik úttörője. Ennek legújabb bizonyítéka a napokban bemutatott Tiago.ev nevű teljesen elektromos városi kocsi. Azt nem tudni, hogy az újdonság valaha eljuthat-e az európai piacokra – mindenesetre az árával egészen biztosan felkavarná az itteni „állóvizet”!
A Tiago típust annak idején Zica néven kezdte volna forgalmazni a Tata, azonban pont a debütálásával egy időben (2015-16-ban) tört ki a Zika-vírus, így a vezetőség jobbnak látta átnevezni a ferdehátút. Az internetes ötletpályázaton végül a portugál nyelvterületen népszerű keresztnévnek számító Tiago diadalmaskodott, amely brand alatt eddig 1.1 literes dízeles és 1.2 literes benzines erőforrással ellátott kocsikat kínáltak.
A paletta most a Tata saját fejlesztésű, 75 lóerős teljesítményre és 114 Nm-es csúcsnyomatékra képes Ziptron villanymotorja által hajtott Tiago.ev-vel bővült. A recept egyébként nem új: az indiai cég korábban a Nexon nevű szabadidő-autójából és a Tigor nevű kisméretű szedánjából is faragott elektromos változatot néhány évvel a „hagyományos” verziók bevezetése után, és a hírek szerint az Altroz nevű miniautónál sem várat már sokat magára a villanyvariáns.
Ami a Tiago.ev-t illeti, a kocsi négyféle felszereltségi szinttel és két különböző méretű akkumulátorral rendelhető: a 19,2 kWh-s kapacitású pakkal a hírek szerint kb. 255, a 24 kWh-ssal pedig nagyjából 315 kilométert lehet megtenni újratöltés nélkül. Az ezek alapján városi használatra megfelelőnek tűnő villanyautó a Tata Motors közlése alapján a szegmensében kimagaslónak minősülő biztonsági és vezetéstámogató rendszerekkel van felvértezve, az alapára pedig forintra átszámítva kb. 4,5 millió.
A vadonatúj modellt elsődlegesen a hazai vásárlóknak szánják, ami nem is csoda: a cég tavaly csaknem félmillió járművet adott el Indiában, ami több mint hatszorosa az európai értékesítéseknek. Ettől függetlenül, ha a Tata csoport (amely egyébként 2008 óta a Jaguar Land Rovert is birtokolja) a jövőben fokozni szeretné globális jelenlétét, a Tiago.ev ideális „exportcikknek” tűnik. Európában például, még ha az ára a fentebb említetthez képest az ilyenkor szokásos módon némiképp feljebb is kúszna, bőven a megfizethető – vagy legalábbis a megfizethetőbb – elektromos autók közé tartozna.