Hónapokon belül az utakon lehet a legújabb Nissan Qashqai, vagyis az utóbbi bő egy évtized egyik legnépszerűbb szabadidő-autójának harmadik generációs változata. Ahogy közeleg a debütálás, a japán gyártó egyre több részletet árul el a kocsiról: a napokban például azt, hogy megannyi riválisukhoz hasonlóan ők is a hibrid hajtások irányába mozdulnak. De pontosan mit is találtak ki annak érdekében, hogy a 2007 óta íródó sikersztorit folytatni tudják?
Lehet szeretni és nem szeretni a Qashqait, de az vitathatatlan, hogy meghatározó szerepe van abban, hogy ma az SUV szegmens uralja az európai piacot. Amikor 2007-ben megérkezett a kontinensre, még alig volt vetélytársa, a vadiúj verziója viszont mostanra alsó hangon is 25-30 közvetlen riválissal számolhat. Mondjuk van is min osztozni, hiszen a statisztikák szerint Európában manapság 10-ből 4 eladott új autó szabadidő-autónak számít.
Nyugodtan mondhatjuk tehát, hogy annak idején nemcsak a furcsa névadás – amelyet egyébként egy Iránban élő, nomád törzs ihletett (hiszen magát az autót is „kalandozásra” szánták) – volt bátor a Nissan részéről, hanem maga az európai forgalmazás is. Ha az azóta itt eladott több mint 3 millió példányra gondolunk (ami a globális értékesítések kb. 60%-a), nem túlzás, hogy a terv bejött. Ehhez képest a japánok most kevésbé kockáztattak, ugyanis a „fősodorba” tökéletesen beillő módon csak hibrid hajtással lesz elérhető a mi földrészünkön az új Qashqai.
Méghozzá kétféle variánsban. A lágy hibrid megoldás esetén egy 1.3 literes benzinmotor dolgozik együtt egy lítiumionos akkumulátorhoz csatlakozó, 12 voltos rendszerrel. A Nissan számításai szerint így a 22 kg-os súlytöbblet ellenére is csökkenthet a fogyasztás – és ami a mostani, szigorodó környezetvédelmi előírásokkal teli világban még fontosabb: kilométerenként 4 grammal mérséklődhet a szén-dioxid-kibocsátás is. Motorból 140 és 158 lóerős választható, utóbbihoz igény esetén összkerékhajtás és automata váltó is tartozhat.
Egy fokkal érdekesebb a Nissan saját fejlesztésű, a Note esetében már bevált, de állítólag továbbfejlesztés alatt álló e-Power rendszer. Ebben egy 1.5 literes, 155 lóerős benzinmotor található (azaz a dízel teljesen eltűnik a palettáról), amely azonban nincs közvetlenül összekötve a kerekekkel (soros hibrid technológia), hanem egy akkumulátort tölt, az így keletkezett energiát pedig egy 190 lóerős villanymotor továbbítja a tengelyekre.
Az ígéretek szerint ezzel a szisztémával az „igazi” elektromos autók vezetési élménye köszön vissza, aminek érdekében a fejlesztők a motorzaj mesterséges csökkentésére is nagy hangsúlyt fektetnek. A normál villanyautókkal való rokonságot erősíti, hogy a Leafből ismerős e-Pedal funkcióval itt is találkozhatunk majd, így bizonyos mértékig a fékezés közbeni energia is visszanyerhető.