Egy emelkedő, amely a villanyautóknak „lejt”

Egy emelkedő, amely a villanyautóknak „lejt”

Amióta az elektromos kocsik megérkeztek a nagy teljesítményű versenyautók világába is, kimondva-kimondatlanul elindult egyfajta vetélkedés: vajon ezek vagy a hagyományos üzemanyaggal működő riválisaik képesek jobb eredményekre a világ leghíresebb pályáin? Egy friss bejelentés alapján úgy fest, egy vérbeli „benzinszörny” most a villanyautóknak kedvező terepen küldene nem akármilyen hadüzenetet!

A száguldás szerelmesei számára a Pikes Peak legalább annyira ikonikus helyszín, mint a Nürburgring-Nordschleife: aki itt rekordot dönt, az örökre beírja magát a történelemkönyvekbe. A Colorado állambeli (USA) viadal távja szűk 20 kilométer, ez alatt az indulóknak 156 kanyart és 1440 méternyi szintkülönbséget kell legyőzniük a 4300 méter magasságban fekvő célig. Nem véletlen, hogy az eseményt a „Verseny a Felhőkig” néven is emlegetik.

A jelenlegi rekordot 2018 óta a Volkswagen villany-hiperautója, az I.D. R tartja, ami 7 perc 57 másodperc alatt „kapaszkodott fel” a szerpentinen, ami 150 km/h körüli átlagot jelent. A szakértőket akkor nem lepte meg a kocsi sikere, hiszen, ha van terep, ami az elektromos hajtásnak kedvez, akkor az a hegynek felfelé történő száguldás. Egyrészt a nagy magasságban fellépő oxigénhiány a belsőégésű motorok teljesítményéből sokat elvesz, másrészt az elektromos motorok szinte azonnali nyomatékleadása előnyös a lassú kanyarokból való kigyorsításkor (márpedig abból akad egy pár a Pikes Peak-en).

Nyugodtan mondhatjuk tehát, hogy oroszlánbarlangba merészkedik, aki „klasszikus” erőforrással ellátott autóval próbál a VW I.D. R babérjaira törni Coloradóban. Most úgy tűnik, J. R. Hildebrand mégis vállalja a kihívást! A napokban hozták ugyanis nyilvánosságra az idei nevezési listát, ezen pedig a 33 éves, a Dreyer & Reinbold Racing csapatát erősítő IndyCar-pilóta is szerepel – méghozzá egy Dallara DW12/IR18 versenyautóval.

A 2.2. literes, V6-os, 800 lóerős motorral felszerelt formaautó minden bizonnyal a valaha volt leggyorsabb jármű, amivel nekivágnak a legendás hegynek – más kérdés, hogy ebből mennyit tud érvényesíteni a hajtűkanyarokkal tűzdelt emelkedőn. Vannak, akik szerint Hildebrandnak lehet esélye megdönteni az abszolút csúcsot, de egyesek azért figyelmeztetnek: a pálya jellege és az emiatt szükséges módosítások miatt erősen kérdéses lehet a siker. Mi tagadás, bár az utat 10 éve teljes egészében leaszfaltozták, azért még mindig nem olyan minőségű, amelyekhez a Dallara hozzászokott az IndyCar-sorozatban, és az oválpályák döntött kanyarjai is csak nagyon távoli rokonai a Pikes Peaken lévő, meredek, szűk visszafordítóknak.

Nyilvánvalóan nem a közelgő csúcskísérlet sikere dönti majd el az „elektromos vagy hagyományos?” dilemmát, pláne, hogy manapság ez legtöbbször a mindennapos közlekedést illetően merül fel, és nem a versenyzés terén. De azért így is ad majd egyfajta támpontot, hivatkozási alapot az autós világ talán legaktuálisabb kérdésében.