Egyre kevésbé hasonlít „önmagára” az Impreza

Egyre kevésbé hasonlít „önmagára” az Impreza

A Subaru Impreza név hallatán az autórajongók jelentős részének vélhetően a ’90-es évek legendás raliautói villannak be elsőként. A sikert sikerre halmozó WRC-kocsik még a modell első generációjára épültek, a minap pedig már a hatodikat mutatta be a japán gyártó. Azok, akik szeretnék ezt a típust az emlékeikben egy sportos szedánként megőrizni, talán jobb, ha nem nézik meg az újdonság fotóit: a jövőre a kereskedésekbe kerülő Impreza ugyanis mostanra egy meglehetősen hétköznapi, ötajtós ferdahátú lett. A többiek kedvéért azért eláruljuk a friss változat részleteit is!

Éppen 30 éve annak, hogy az első Subaru Imprezák megjelentek a japán utakon, a „nyugdíjba vonuló” Leone kiváltására piacra dobott kocsi pedig, talán még a vállalatot is meglepő módon, gyorsan hatalmas népszerűségre tett szert világszerte. Ehhez persze nagyban hozzájárult a bevezetőben említett sportos vonal: az autó 1993-ban mutatkozott be a rali-világbajnokságon (WRC), két évvel később pedig a néhai Colin McRae el is hódította vele a vb-címet. Az évek során összesen 3 egyéni és 3 konstruktőri diadal jött össze az Imprezának, ami (a Lancia Deltával holtversenyben) a mai napig a legtöbb futamgyőzelemmel (46) büszkélkedhet a rali vb-ken – mindezt úgy, hogy már 2008-ban kiszállt a sorozatból.

Nagyjából ez volt az az időszak, amikor az utcai verzió kinézete is drasztikus változásokon ment át. A 2007-ben leleplezett harmadik generációnál a négyajtós szedán mellett debütált az ötajtós ferdehátú variáns, amely – jelen állás szerint – vadiúj Imprezáknál már az egyedüli változatot jelenti majd. A napokban a Los Angeles Auto Show-n ismertetett tervek alapján a kocsi elsőként Észak-Amerikában lesz kapható 2023 tavaszán, de később a világ többi pontján is elérhetővé válik.

Az elődökhöz képest a folytonosságot többek közt az összkerékhajtás, valamint a négyhengeres, benzines motorok jelentik: utóbbiak közül a kisebb 2.0 literes lesz 152 lóerős teljesítménnyel és 197 Nm-es nyomatékkal, míg nagyobb 2.5 literes, amihez már 182 lóerő és 241 Nm társul. Újdonság viszont, hogy a kézi váltó hiányzik a kínálatból, azaz az új Imprezákat kizárólag a Subaru saját, Lineartronic névre keresztelt, fokozatmentes CVT-váltóival szerelik fel.

A japánok ígérete szerint a futómű és a felfüggesztések átalakítása révén sikerült a korábbinál sportosabb vezetési élményt elérni. A fejlesztések egy másik fontos szelete pedig a biztonsági- és vezetéstámogató rendszereket érintette: a kultikus raliautók (egyre távolabbi) rokonai egyebek mellett modern holttérfigyelő- és sávelhagyásra figyelmeztető asszisztenssel és automata vészfékezővel lépnek szintet a baleset-megelőzés terén.