A Porsche autógyár történetét hagyományosan 1948-tól, a legendás 356-os modell születésétől szokás számolni. Akadt azonban egy autó, amelyre már jóval korábban felkerült a cég neve, méghozzá az 1939-es Type 64, amelyet egy végül meg nem rendezett versenyre tervezett Ferdinand Porsche. Ebből mára egyetlen példány maradt fenn, amelyet hamarosan aukción értékesítenek majd. A licit pedig könnyen lehet, hogy alaposan átírja a rekordokat.
Ferdinand Porschét a valaha élt egyik legtehetségesebb mérnökként tartják számon, aki már a 19. és a 20. század fordulóján is tervezett autókat. 1900-ban például – jó száz évvel megelőzve a korát – villanyautót is szerkesztett, amellyel 80 kilométert lehetett megtenni újratöltés nélkül – de ez egy másik történet. 1939-ben aztán Porsche, aki akkora már túl volt a Volkswagen Bogár megtervezésén, úgy döntött, előrukkol egy olyan kocsival, amelynek lehet esélye megnyerni az akkortájt szerveződő Berlin-Róma közúti autóversenyt.
Nem meglepő módon a korai Bogár (KdF Wagen) konstrukcióját vette alapul, a hajtásért pedig egy négyhengeres, léghűtéses, 985 köbcentis bokszer-farmotor felelt, amely – mai szemmel nézve gyengécskének tűnő – 32 lóerős volt. Az alacsony összsúly és a roppant áramvonalas kialakítás miatt viszont a Type 64-re keresztelt jármű végsebessége így is elérte a 160-170 km/h-t.
A történelem úgy hozta, hogy a német és olasz főváros közt zajló, 1500 km-esre tervezett viadalt végül nem tudták megtartani, hiszen időközben kitört a második világháború. A három elkészült Type 64-esből kettő megsemmisült a harcokban, az egyetlen épségben maradt példányt pedig a Porsche család használta, egészen 1949-ig. Ekkor eladták egy Otto Mathé nevű osztrák autóversenyzőnek, aki számos rangos versenyt meg is nyert vele (pl. az 1950-es Alpine-ralit), bizonyítva, hogy az addigra már több mint 10 éves járgány nagyon is jól sikerült.
Az utóbbi évtizedekben aztán kis túlzással kézről kézre járt, és a tervek szerint augusztusban ismét gazdát cserél. Jelenlegi tulajdonosa ugyanis most a világ egyik legnagyobb aukciós háza, a Sotheby’s gondjaira bízta, amely augusztusra meg is hirdette az árverést. Nehéz megbecsülni, mennyit érhet meg a fanatikus (és dúsgazdag) gyűjtőknek ez az igazi ritkaság, mindenesetre a legdrágábban elkelt Porsche egy 1970-ből származó 917 K modell volt, amelynél két éve 14 millió dollárig (átszámítva mintegy 4 milliárd forintig) ment el a licit. Szakértők nem tartják kizártnak, hogy a Type 64 hamarosan megdönti ezt a csúcsot.