Elég hatásosra sikerült a „zivatar” belépője

Elég hatásosra sikerült a „zivatar” belépője

Nemrég került sor a világ egyik legkülönlegesebb autós eseményére, az angliai Goodwood Festival of Speedre. A 150 ezer fős nézősereg előtt lezajlott rendezvény legnagyobb durranását a hagyományos „dombfelfutó” verseny hozta, amelyen a McMurtry Automotive által gyártott Spéirling megdöntötte az abszolút rekordidőt. Mindez meglehetősen jó reklámot jelent a rövidesen utcai változatban is elérhetővé váló, teljesen elektromos hiperautónak!

A Spéirling 39.081 másodperc alatt teljesítette az 1890 méter hosszú, mintegy 93 méter szintkülönbségű (azaz átlagosan kb. 5%-os meredekségű), meglehetősen technikás pályát, ami nagyjából 172 km/h-s átlagsebességnek felel meg. A volán mögött az a Max Chilton ült, aki az egykori Marussia-istálló színeiben két idényt is lehúzott az Formula–1-ben (2013-14). Tekintve, hogy 35 futam alatt egyetlen pontot sem szerzett, és más szériákban sem „váltotta meg a világot”, a mostani goodwoodi csúcsdöntés akár karrierje legnagyobb sikerének is tekinthető.

Abban nem sok meglepő van, hogy a „villanyszörnyeteg” gyorsabb volt, mint a korábbi „hagyományos” meghajtású próbálkozók (köztük egy 1999-es McLaren F1-kocsi), azt ugyanis régóta tudjuk, hogy az elektromos járművek, többek közt a folyamatosan rendelkezésre álló nyomaték miatt, előnyben vannak az emelkedős, kanyargós terepeken (lásd még: Pikes Peak hegyi verseny). Az igazán nagy fegyvertény az, hogy a 2016-ban alapított McMurtry műhely remekműve (8 tizeddel) felülmúlta a korszakos Volkswagen ID.R. villanyautó 2019-es idejét is!

Márpedig ez azt jelzi, hogy az épp a tavalyi goodwoodi fesztiválon bemutatkozó, azóta folyamatosan tökéletesített Spéirling (melynek jelentése ír nyelven: „zivatar”) igencsak jól sikerült. A kocsi egyik védjegye a hátsó részen elhelyezett ventilátor: ezt a technológiát a ’70-es években a Forma–1-ben is nagy sikerrel alkalmazták, de azóta kikopott a versenysportból. Ez a „21. századira hangolt” megoldás is kellett ahhoz, hogy a jármű saját tömegének több mint dupláját (2 tonnát) produkálja leszorítóerőben, ami a csapat elmondása szerint a friss rekorddöntés egyik kulcsa volt.

Ami a további paramétereket illeti, a 3,2 méter hosszú, 1,5 méter széles és 1,05 méter magas, mindössze 1 személyes autóban két darab, együttesen 1000 lóerős villanymotor kapott helyet, melyeknek köszönhetően alig több mint 1,5 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra. A 300-as tempó eléréséhez is csak 9 másodpercre van szüksége, végsebessége pedig 320 km/h környékén van – bár Goodwoodban speciel ezt nem kellett teljesen kiaknáznia.

Elektromos autóról lévén szó érdemes megemlíteni, hogy a Spéirlingben egy 60 kWh-s akkumulátorcsomag található, ami a mostanihoz hasonló száguldás esetén 30-60 perces, míg közúti körülmények közt az ígéretek szerint akár 350 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. Ha valakit esetleg ez győzött volna meg, a gyártó honlapján már lehet érdeklődni a közúti forgalomban is használható, egyelőre ismeretlen árcédulájú verzió iránt.