Elektromos „autó” még nem volt ilyen gyors

Elektromos „autó” még nem volt ilyen gyors

Ha az elektromos autókhoz kapcsolódó rekordokról van szó, a mostanság leggyakoribb fejlesztési irány egyértelműen az, hogy ki tudja a leghosszabb távot megtenni újratöltés nélkül. Pedig egyes mérnöki szupercsapatokat a sebességi világcsúcsok is érdekelnek, a Team Vesco 444 reVolt System alakulata pedig a minap igencsak erőset „villantott” ilyen téren. Little Giant névre keresztelt, leginkább rakétának tűnő járművükkel 574,5 km/h-val repesztettek, amire korábban nem volt példa a villanyautók mezőnyében.

A helyszín ismerős: az Egyesült Államokban, azon belül is Utah-ban elterülő Bonneville sós síkság, amely tükörsima felületének (és kihaltságának) köszönhetően jó ideje megszokott színtere a szárazföldi sebességrekordokat ostromló projekteknek. Itt küldték csatasorba nemrég az említett Little Giantet, amelyben két, erősen módosított Tesla-motor és összesen 1152 darab lítiumion akkumulátor kapott helyet.

Az Eric Ritter által vezetett, áramvonalas jármű első nekifutásra 322 mérföld/órás (518 km/h-s) tempóra volt képes, 24 órával később azonban ezt is jócskán felülmúlva már 357 mérföld/órát (574,5 km/h-t) sikerült kisajtolni a technikából. Az „autó” összesített, átlagos csúcssebessége végül 353 mérföld/óra (568 km/h) lett, ami csaknem 20 km/h-val felülmúlja a 2016 óta fennálló rekordot.

Apró szépséghiba, hogy a hivatalos minősítéshez 1 órán belül kellett volna abszolválni a 2 futamot, így a Little Giant a Guinness Rekordok Könyvébe nem fog bekerülni. A Team Vesco háza táján azonban nem szomorúak emiatt, elmondásuk szerint a mostani kísérlet úgyis csak egy lépcsőfok volt a végső cél felé vezető úton, ami nem más, mint a 400 mérföld/órás álomhatár áttörése. A projekt szakemberei szerint az eddigiek alapján hamarosan elérhető lesz a mintegy 644 km/h-s sebességnek megfelelő tempó, és akkor majd biztosan ügyelnek arra is, hogy a rekord hitelesíthető legyen.

Érdekességképpen hozzátehetjük, hogy az autózás hőskorában még az elektromos autók voltak a fő csúcsdöntögetők: az első szárazföldi jármű, amivel elérték a bűvös 100 km/h-s határt például a La Jamais Contente nevű belga villanyautó volt. A történelmi 105,8 km/h-s „vágtára” meglepően korán, 1899-ben került sor. Azóta a belsőégésű technológia ilyen téren meglehetősen elhúzott, a repülőgép-hajtóművekkel megtámogatott ThrustSSC még 1997-ben érte el a jelenlegi abszolút csúcsot jelentő 1228 km/h-s sebességet – miközben 18 liter üzemanyagot égetett el másodpercenként! Nos, azt ezek után nem nehéz kitalálni, hogy a környezetvédők inkább a villanymeghajtású Little Giantnek szurkolnak, ha a sebességi rekordok jövőbeli döntögetéséről van szó.