Hosszú utat kell még megtenni addig, amíg a világ útjai önvezető autókkal lesznek tele. Ahogy mondani szokták azonban, a leghosszabb út is kis lépésekből áll össze, márpedig most sor került ilyen téren egy nem is annyira apró lépésre. A Volvo sofőr nélküli nyerges vontatója, a Vera ugyanis a napokban megkapta első „igazi” fuvarfeladatát, amelyet az első beszámolók alapján sikerrel abszolvált is. Az eredményt azért érdemes a helyén kezelni: holnaptól még egyetlen kamionosnak sem kell új állás után néznie.
Napjainkban a gazdaság számos szektorát sújtó munkaerőhiány kapcsán sokan megjegyzik, az egyik lehetséges kiút az automatizáció lehet, vagyis az emberi erőforrás (egy részének) gépekkel való kiváltása. Az világos, hogy erre legfőképpen azokban az iparágakban kerülhet sor, ahol nagyon sok monoton, ismétlődésre épülő mozdulatot vagy épp nehéz fizikai munkát végeznek a dolgozók.
Nos, a teherfuvarozás ennek maximálisan megfelel, nem véletlen, hogy ezen a területen is javában zajlanak az úttörő kísérletek. A Volvo Trucks még tavaly mutatta be első elektromos, önvezető kamionját, amelyet kifejezetten a logisztikai központokban, gyárakban, raktárakban végzett, kiszámítható fuvarfeladatok végzésére terveztek. A svédek innovációja most kapott először bizalmat egy cégtől, méghozzá a DFDS nevű dán komphajózási és logisztikai vállalattól: a Vera így valószínűleg most is épp konténereket szállít egy göteborgi kikötő területén belül.
Utóbbi kitétel – mármint, hogy a sofőr nélküli jármű egyelőre csak a kikötőben teljesít szolgálatot – fontos, hiszen a közutakra a jelenlegi szabályok szerint nem merészkedhet. A teljesen automatizált nyerges vontatót egy szakember felügyeli egy irányítótoronyból, így „jogilag” az ő felelőssége, hogy a szállítmányok épségben célba jussanak, és, ami még fontosabb, senkit ne érjen baleset menet közben.
A Vera egyébként egy 130 kW-os elektromotorral és a hozzá tartozó 300 kWh teljesítményű akkumulátorcsomaggal rendelkezik. Hatótávja a gyártó szerint mintegy 300 kilométer, feltöltése pedig egyenáramú gyorstöltővel két órába, váltóáramúval pedig 10 órába telik. Maximális sebessége 40 km/h, ami nem tűnik soknak, bár egy kikötőn belüli logisztikai feladatokhoz valószínűleg nincs is szükség ennél gyorsabb járműre.
A tervek szerint a szállítmányozást idővel forradalmasító kamionból egyelőre egyetlen példány készült, ám a DFDS már jelezte, amennyiben a tesztek továbbra is sikeresen zajlanak, „több Verát is kész felvenni”.