Európába érhet a kínaiak „Bogár-klónja”

Kínai Bogár

Az idei Shanghai Auto Show óriási dobása volt a kínai ORA cég újdonsága, mely lényegében nem más, mint a Volkswagen Bogár modernebb köntösbe öltöztetett elektromos átirata. A németek a hír hallatán jogi lépéseket fontolgattak, de eddig hivatalosan mégsem történt semmi. Kivéve azt az „apróságot”, hogy az ORA immár Európában is levédette a Punk Cat modelljének formavilágát.

Arról már több sajtóorgánum is beszámolt, hogy a kínai Great Wall csoport alá tartozó ORA márka a sanghaji autószalonon lényegében pofátlan módon másolta le a klasszikus Volkswagen Bogarat, hogy azt elektromos formában Punk Cat néven kínálja a vásárlóknak.

Nemrég még a Volkswagen jogi képviselői bejelentették, hogy kivizsgálják az ügyet és megteszik a szükséges lépéseket, ha azokat indokoltnak látják. Mindenesetre sietniük kellene, mert az ORA nemcsak szóban gondolja komolyan a dolgokat, hanem a tettek mezejére is lépett. Történt ugyanis, hogy az anyacég, a Great Wall Ázsiában és Európában is levédetett egy koncepciót, mely igencsak hasonlít a már látott Punk Cat modellre. Mindez nagyon fontos, mert ezek szerint nemcsak a hazai piacon, hanem bizony Európában is meg szeretnének jelenni a klasszikus újdonsággal az ázsiaiak. Érthető is a nyomulásuk, hiszen Sanghaj után mifelénk is érdeklődéssel fogadták az egy kaptafára épülő elektromos koncepciókba belefásult emberek az újdonságot.

Furcsa tényként említhetjük emellett, hogy a kiszivárgott dokumentumok szerint az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala nemcsak befogadta a szabadalmi igényt, hanem el is fogadta azt. Mit eredményez ez a gyakorlatban? Azt, hogy a határozat alapján a Great Wall akár 25 évig is használhatja az erősen volkswagenes formatervet az EU minden (!) tagállamában, ami miatt már tényleg főhet a feje a VW jogi képviselőinek, amennyiben tényleg meg akarják akadályozni a koppintásos akciót.

És milyennek ígérkezik egyáltalán a kínai Beetle? A közzétett képeken egy egészen VW Bogár megjelenésű járgány rajzolódik ki, ám természetesen alapos(nak mutatott) átgondolással. Először is, a kínaiak járgánya négyajtós kivitelben készül el, a fényforrások pedig LED-es technológiával valósulnak meg. Úgy néz ki, hogy az archaikus fém lökhárító is megmarad, de a hátsó traktus újabb és áramvonalasabb rajzolatot kap, az eredetitől valóban eltérő dizájnnal.

A belső tér magában hordozza a beváltnak gondolt klasszikus hangulatot, de a kormányt és a műszerfalat természetesen modernizálták a tervezők. Ez utóbbit a kor kívánalmaihoz igazodó digitális kijelzők és a turbina mintázatú légbeömlők uralják, a középkonzolon pedig a BMW modellek világát idéző (csórni csak a nagyoktól érdemes!) választókar jelenik meg. A BMW-vonal egyébként nem véletlen, ugyanis az ORA annak a Great Wall Motors-nak a tulajdonában áll, mely Kínában a Mini modelljeit készíti majd, a most bemutatásra váró Volkswagen utánérzéshez hasonlóan teljesen elektromos kivitelben. Lehet, hogy akkor az ORA nem is koppint, csak a globalizáció jegyében egyesíteni akarja minden kiforrott típus egy-egy előnyös tulajdonságát egy modellbe sűrítve?