A közelmúlt egyik legnagyobb visszhangot kiváltó autós híre volt, hogy a Ford piacra dobja az elektromos Mustangot, a minap pedig az is kiderült, hogy a Mach-E névre keresztelt autó elsőként Európában válik elérhetővé. Ha minden igaz, a szerencsés vevők már idén birtokba vehetik a kultikus kocsi első villanypéldányait, amelyet a szakértők az első olyan modellnek tartanak, amely jó eséllyel száll ringbe a Teslák ellen.
Ha a bevezetőt követően meg kellene tippelni, a kontinensen belül először hol jelenhetnek meg a „villany-Mustangok”, az autós világban járatos olvasók alighanem jól tippelnének. Igen, az elektromobilizáció terén mintaállamnak számító Norvégiába érkezik meg leghamarabb a Mach-E. A sietség persze nem is véletlen, hiszen az év vége előtt forgalomba állított elektromos kocsikkal még lehet csökkenteni a szén-dioxid kibocsátási flottaátlagot, amivel a Ford tetemes bírságot úszhat meg.
Persze csak akkor, ha lesz kereslet a vadiúj autókra – igaz, a napvilágra került számok alapján erre minden esély megvan. Az alapváltozatban összesen 75,7 kWh-s akkumulátorpakkok lesznek, míg a megnövelt hatótávú verzió esetén ez már 98,8 kWh. A nem kimondottan eget rengető kapacitás ellenére a Mach-E meglepően sokat tud menni egyetlen feltöltéssel, ami jelentős részben annak köszönhető, hogy a villanymotoros crossover a maga nagyjából 2 tonnás súlyával sok száz kilóval könnyebb a közvetlen vetélytársainál.
Lássuk a részleteket! A hátsókerék-meghajtású változat 258 lóerőt és 415 Nm forgatónyomatékot tud, és kevesebb, mint 8 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra. A hatótáv a kisebb csomaggal 450, a nagyobbal pedig 600 kilométer is lehet. Az összkerekes verzió szintén 258 lóerős, de a nyomaték itt már 565 Nm, ami 7 másodperc alatti 100-as „sprintet” eredményez. A szerényebb akkupakkal 420 kilométert lehet vele megtenni újratöltés nélkül, ami a nagyobb kapacitásra váltva 540 km-re tornázható fel.
Sokan már a fenti adatok fényében is a szintén hamarosan érkező Tesla Model Y méltó kihívójának kiáltják ki a Mach-E-t, hát még, ha hozzátesszük, hogy várhatóan 2021-ben érkezik egy 465 lóerős összteljesítményű, 830 Nm-nyi nyomatékkal megáldott GT-verzió is. Ezek már olyan számok, amikre a Mustang-rajongók is elégedetten csettinthetnek – pedig nem minden szimpatizáns fogadta kitörő örömmel a Mach-E bejelentését.
Olyannyira nem, hogy még petíció is indult annak érdekében, hogy a fejlesztés finisébe ért járművet ne hívják Mustangnak, mondván, nem méltó a legendás névre. Mielőtt azonban azt gondolnánk, a többség azon akadt ki, hogy elektromos verziót készítenek az amerikai életérzés egyik fő megtestesítőjéből, hozzá kell tenni, hogy a tiltakozóknak nem a villanymotorral volt bajuk, hanem a kocsi kinézetével. Szerintük ugyanis egy SUV-t nem szabad Mustangnak nevezni, hiszen az egyenesen a kétajtós, alacsonypadlós, hosszú motorháztetős „ősök” megcsúfolása.
Akárhogy is, a legújabb „vadlovat” már nem lehet „visszazárni a karámba”, és hónapokon belül, 45 ezer euró környéki indulóárral, megérkezik Európába, ahol a Ford az első hírek szerint egyelőre 30 ezer példány értékesítését tűzte ki célul.