Ez a „sárkány nem tüzet okád”

Ez a „sárkány nem tüzet okád”

A SsangYong az az autógyártó cég, amelynek, ha leírja az ember a nevét, kétszer is le kell ellenőriznie, hogy biztosan minden betű a helyén van-e. Viccet félretéve, a szokatlan elnevezésen (ami persze csak nekünk az, koreai nyelven nagyon is van értelme: „dupla sárkány”) kívül is rengeteg minden van, ami említést érdemel a hazai utakon is egyre gyakrabban felbukkanó márka kapcsán – például, hogy elkészült az első teljesen elektromos kocsijuk, a Korando e-Motion!

Mielőtt rátérnénk a heteken belül az európai kereskedésekbe is megérkező villany-SUV részleteire, érdemes azzal kezdeni, hogy alaposan ráfért már egy ehhez hasonló jó hír a SsangYongra, ugyanis ezt megelőzően főként a csődközeli helyzetük szolgáltatott beszédtémát. A dél-koreai gyártó a hírek szerint már a koronavírus-járvány előtt is veszteséges volt, amin értelemszerűen a pandémia csak rontott. Ennek eredményeként a korábban a Daewoo, majd a kínai SAIC, legutóbb pedig az indiai Mahindra tulajdonában lévő vállalatnak ismét befektetőt kellett keresnie – kérdés, hogy miután némi túlzással „fél Ázsia kézről kézre adta”, végül mikor és hol talál új gazdára.

A meglehetősen aggasztó anyagi helyzet ellenére a fejlesztés nem állt le, sőt, a napokban sor került a Korando e-Motion hivatalos bemutatójára is. Az elsőkerékhajtású szabadidő-autó 190 lóerős, amivel egyből a negyedik generációját taposó Korando-család tetejére érkezik meg (a korábbi csúcsot ilyen téren a 1.5 literes, benzines változat jelentette a maga 163 lóerőjével). Az elektromos Korando csúcsnyomatéka 360 Nm, a végsebessége pedig 163 km/h. Villanyautó lévén legalább ugyanilyen fontos lehet a hatótáv, amely a tesztmérések alapján 340 kilométer, az LG által jegyzett, 61,5 kWh-s akkumulátorpakk pedig (szuper)gyorstöltővel kicsivel több mint fél óra alatt 20-ról 80%-ra táplálható.

Méretes aksi ide vagy oda, az e-Motion állítólag az utastéri kényelem és a pakolási lehetőségek terén sem marad el a belsőégésű motorokkal ellátott Korando modellektől. A márka első tisztán elektromos autójába az eddigi legfejlettebb biztonsági rendszerek kerültek, köztük automatikus vészfékező, sávtartó-asszisztens, valamint számtalan, a vezetőt különböző vészhelyzetek esetén figyelmeztető megoldás.

Az első európai piacokon 36-39 ezer eurós árat írt a SsangYong az e-Motion cédulájára, ami forintra átszámítva kb. 13-14 milliót jelent. Kérdés, ezért az összegért kapós lehet-e az újdonság (a szigorodó környezetvédelmi előírások közepette mindenesetre Európában nem indul rossz helyzetből), és hozzájárulhat-e ahhoz, hogy az egyre szorultabb helyzetben lévő „dupla sárkány” kicsit fellélegezzen.