Ha csak annyit hallanánk, hogy „megdőlt az autós magassági világrekord”, bizonyára volna olyan, akinek a lelki szemei előtt egy „zsiráfszerű négykerekű szerzet” jelenne meg. Ezúttal azonban a magasságot a tengerszint felett kell érteni: egy Mercedes-Benz Unimog a napokban 6694 méterre jutott fel az Andok vonulataiban, újabb bizonyítékát adva ezzel az eddig is nagyra tartott off-road képességeinek.
A különböző rekordok felállítóit gyakran éri az a kritika (lássuk be, néha joggal), hogy csak azért teszik, amit tesznek, hogy elmondhassák magukról, hogy nincs náluk jobb az adott téren, miközben a teljesítményüknek semmi haszna nincs másokra nézve. Ilyen szempontból jó hír, hogy az egyik legfrissebb világcsúcs csak egy „mellékzöngéje” volt egy amúgy roppant fontos küldetésnek.
A minap két Mercedes-Benz Unimog U 5023 típusú összkerékhajtású terepjáró vette az irányt a nyugati félteke egyik legmagasabb hegye, az Argentína és Chile határán, az Andokban található Ojos del Salado vulkán felé. A tízfős expedíció célja az volt, hogy a mai napig aktív tűzhányón négy rádióállomást telepítsenek, amelyek vészhelyzet esetén megkönnyítik a hegymászók, a tudósok és adott esetben a mentőalakulatok közti kommunikációt.
Az utolsó feladatot 6100 méteres magasságon végezték el, a német Matthias Jeschke vezette csapat pedig ekkor úgy döntött, ha már a munka megvolt, jöhet a szórakozás. Már amennyire szórakozásnak tekinthető a nem létező utakon kapaszkodni felfelé, a szédületes tengerszint feletti magasság minden nehezítő körülményével együtt. A cél világos volt: megdönteni a 2007-es, egy Suzuki Samurai-jal felállított 6688 méteres világrekordot.
Ez végül, ha csak egy kicsivel is, de összejött: az Jeschke által vezetett Unimag végül 6694 méteren fordult vissza. A siker alighanem annak köszönhető, hogy az alapból is kifejezetten szívós, számos ország hadserege, különböző tudományos expedíciók és terepversenyzők által is kedvelt 4x4-es kocsi az út kedvéért némi átalakításon is átesett. Direkt erre az alkalomra speciális gumikat kapott, alaposan megerősítették a kasztniját, és minden egyes részletét úgy dolgozták ki, hogy a legextrémebb helyzetben is megőrizze az egyensúlyát.
Ennél feljebb tehát kerekeken guruló járművel még sosem jutottak. A hírt látva a földrajzban járatos olvasókban talán felvetődik a kérdés: hogyhogy nem a nagyjából 2000 méterrel magasabb Himalájában születnek a hasonló rekordok? A két hegység karaktere azonban merőben eltérő: a Himalájában a hitelesnek tűnő adatok szerint 5953 méter lehetett a legmagasabb, ahol valaha autó járhatott, itt azonban mind a domborzat, mind az időjárási körülmények gátat szabnak a vezetésnek. Az Andokban viszont még 6 ezer méter felett is találni hómentes fennsíkokat, és – az Unimaghoz hasonlóan felszerelt kocsival – járhatónak mondható útvonalakat, így alighanem a jövőben is innen várhatjuk majd a hasonló csúcsdöntéseket. Néhány száz méterrel még az Andokban is van feljebb, a rekordban rejlő marketingérték pedig alighanem megmozgatja majd a legjobb off-road járgányok gyártóit – és persze a vakmerő pilótákat.