Egy-egy ügyes üzleti húzás – vagy épp csúnya melléfogás – révén az évek során nagyon sok, különleges járműtípus születésének lehettünk szemtanúi. Most pedig itt a legújabb „találmány”: az off-road autóbusz! Hogy a nagyszámú embert szállítani képes terepjárók végül a fenti két kategória közül melyikbe tartoznak majd, azt az idő eldönti, de addig is lássuk, mit kell tudni a gyártó szlogenje szerint „a világ legkeményebb szakmáinak” készülő monstrumokról.
A Torsus nevű cég egy igazi kelet-európai „vegyesvállalkozás”: egy ukrán házaspár alapította, a központja Prágában van, de az összeszerelő üzemnek Szlovákia ad otthont. A tulajdonosok jelentős üzleti rést láttak abban, hogy a külszíni bányákba vagy épp a nagyobb fakitermelési munkákhoz több, kisebb pickuppal viszik a dolgozókat, ami nem elég hatékony módszer. Eldöntötték, hogy megalkotnak egy olyan járművet, amivel egyszerre több tíz embert célba lehet juttatni a legmostohább körülmények közepette is.
Egyelőre két modell, a Praetorian és a Terrastorm érkezése áll küszöbön, amelyekről a minap részleteket is elárultak. Eszerint mindkét 4x4-es busz MAN-alapokra épül, előbbi a 8 méteres TGM alvázra, utóbbi pedig a nagyjából 6 méteres TGE-re. A Praetorian súlya 13,4 tonna, a maximális elérhető teljesítménye pedig 290 lóerő. Ami pedig a leendő tulajdonosokat ennél sokkal jobban érdekelheti, egyszerre akár 37 utast képes szállítani, és szinte szó szerint mindenen átgázol, beleértve a 90 centi mély vizet.
A Terrastormba legfeljebb 20 ülés rendelhető, a meghajtásról pedig a Volkswagen 2.0-s TDI motorjai gondoskodnak, 140 és 176 közti lóerőszámmal. Mindkét típus gazdagon személyre szabható, így a Torsus szerint használhatók katonai, mentési, bányászati vagy épp áruszállítási célokra is. A lehetséges extrák között pedig olyan kiegészítőket is találunk, mint a plusz hőszigetelés, valamint a vegyi anyagok- és a sugárzás elleni védelem.
Bár az éles bevetésekre még kicsit várni kell, a cég már most nyilvánosságra hozta a leendő árakat. Eszerint a Praetorian 166 ezer eurót, azaz átszámítva nagyjából 57,5 millió forintot kóstál majd, míg a Terrastromért 57 ezer eurót, vagyis mintegy 20 millió forintot kérnek el. A beszámolók szerint egyébként az off-road buszok iránt már most jelentős az érdeklődés, a Volkswagen-csoport is beszállhat az értékesítésbe, így a Torsusok Európa mellett a terepviszonyok tekintetében még keményebb kihívásokat tartogató Afrikába, Dél-Amerikába vagy Ausztráliába is eljuthatnak.