Fékbetét csere – elektromos fékek esetén

TRW logo
Hogyan cseréljünk fékbetétet elektromos rögzítőfékkel szerelt gépkocsikon Figyelem: biztonsági elemek javítását kizárólag szakképzett személyzet végezheti! Vegye fi gyelembe a beszerelési útmutatásokat, valamint az autógyártó biztonsági előírásait.

A modern fékrendszerek korszerű eszközöket igényelnek. Míg a múltban egészen egyszerű szerszámok, akár néhány kulcs elegendő volt ehhez a művelethez, addig a mai rendszerek már elektronikus készülékeket is igényelnek, mint például a TRW easycheck berendezés. Az easycheck lehetővé teszi az olyan rendszerek diagnosztizálását és hibatárolójának törlését, mint a motorvezérlés, a légzsákok, az ABS rendszerek, a klíma vezérlőegység, az elektromos rögzítőfékek (EPB), valamint a szervizintervallum kijelző rendszerek.

A példa kedvéért kezdjük el a fékbetétek cseréjét egy Audin. Először kösse össze az easychecket a gépkocsi diagnosztika csatlakozójával. A gyújtás ráadásával az easycheck bekapcsolódik. Egy rövid tesztrutin után megjelenik a menü. A fékbetétek cseréjéhez válassza a "FastCheck EPB" almenüt. A következő lépés a gyártó kiválasztása, jelen esetben a "VAG" (Volkswagen Audi Group). Válassza ki az "Audi A6" modellt. A karbantartás elkezdéséhez válassza a "maintenance", majd a "replace pads" almenüket. Az utolsó lépés a "release brakes". Ennek hatására a rendszer visszahúzza a kézifékek tengelyeit a dugattyúk belsejében. Miután ez megtörtént, a TRW készülék a "Release brakes is now complete" üzenetet írja ki.

Az ezután következő lépések jól ismertek: A féknyeregház kiszerelése, a dugattyú visszanyomása, a féktárcsák, a dugattyú tömítőgyűrűjének, a vezetőcsapok stb. állapotának ellenőrzése, akárcsak a korábbi rendszereknél. Az elkopott részeket cserélje újakra. A munka befejezéséhez a féknyerget vissza kell szerelnie a tartókra. Használjon új csavarokat, azokat húzza meg az előírt nyomatékkal.

TRW diagnosztika

A következő lépéshez újra a TRW easychecket kell használnia. A “close brakes” parancsra az egység a fékbetéteket a féktárcsa felé mozdítja el. Ennek végrehajtása után a készülék a “Close brakes now complete” üzenetet írja ki.

Mivel az EPB rendszer végzi a hátsó fékek kopásának kijelzését, ezért a rendszert kalibrálnia kell. Egy egyszerű gombnyomással elkezdődik a kalibrálási folyamat. A kalibrálás során a rendszer beállítja a fékbetét és a tárcsa közötti megfelelő légrést. A sikeres kalibrálást a “Calibrate brakes now complete” üzenet jelzi. A művelet befejezéseként még ki kell olvasnia a hibatárolót (DTC = hibakód). A

Mivel csak a hátsó kerekek forognak, a kézifék pedig ki van húzva, az EPB elektronika felismeri a forgó kerekekt, ezért a fékbetéteket korlátozott erővel nyomja a féktárcsákhoz. A kijelzőről ekkor le lehet olvasni az értékeket. A jobb és bal keréken mért értekek között nem lehet 15%-nál nagyobb különbség.

A fékrendszer ettől a pillanattól kezdve üzemkész és biztonságos.

“No fault found” azt jelzi, hogy az EPB működik, a fékbetétcsere helyesen volt elvégezve. Van még egyéb tennivaló? Természetesen! A kézifék ellenőrzéséhez az autó fékhatását fékpadon kell ellenőriznie. De ha nincs kézifékkar, hogyan lehet ezt ellenőrizni? Egyszerűen tartsa meg kihúzott állapotban a kézifék kapcsolóját.