A Smart márka hallatán a többségnek alighanem a szinte valószínűtlenül pici, alig 2,5 méteres autók jutnak eszébe, az 1994-ben alapított cég azonban éppen a brand „újrapozicionálásán” dolgozik. Ennek előfutára a nemes egyszerűséggel csak Smart #1 néven emlegetett elektromos crossover, amelynek a napokban mutatták be a sorozatgyártásra kész változatát. Ennek apropóján pedig természetesen jó pár részlet is kiderült a tervek szerint még idén megvásárolható kocsiról.
A német gyökerű Smart vállalat tulajdonjogain 2019 óta 50-50%-ban a Mercedes-Benz és a kínai autóipari óriás, a Geely osztozik. Ebből kiindulva már-már törvényszerű, hogy a most leleplezett modell fejlesztésén is „testvériesen” megosztoztak: a Smart #1 a Geely villanyjárművei számára megalkotott SEA platformra épül, a formatervezésért viszont a Mercedes munkatársai feleltek.
Az, hogy utóbbiak milyen munkát végeztek, a fotót látva mindenki szabadon eldöntheti, a technikai paramétereket illetően pedig a közzétett adatok nyújthatnak támpontot. A márka új korszakának első képviselője 4,27 méter hosszú (ami több mint a másfélszerese a cég jelenlegi legnépszerűbb típusának, a Fortwo-nak), 1,82 méter széles és 1,64 méter magas. A 66 kWh-s lítiumion akkumulátorcsomaggal felszerelt autó 1820 kilogrammot nyom.
A crossover hátsó kerekeit hajtó villanymotort 272 lóerős teljesítmény és 343 Nm-es csúcsnyomaték jellemzi, a végsebesség pedig a hírek szerint 180 km/h-ra korlátozódik. Az említett akkupakkal a Smart ígérete szerint mintegy 440 kilométer is megtehető, a rugalmas használhatóság jegyében pedig 150 kW-os villámtöltővel kevesebb mint fél óra alatt 10-ről 80%-ra lehet tölteni a kocsit.
A rendkívül jól variálható (az A-tól egészen az E szegmensig sokféle járművet kiszolgálni képes) SEA platformot eddig csak Kínában, az egyenesen a Teslák helyi riválisának szánt Zeekr 001 nevű autónál használták, illetve sajtóértesülések alapján közeleg egy ugyanerre épülő, belépőszintű Volvo SUV debütálása is. Az európai premiert tehát a Smart #1 jelenti majd, ám nem nehéz kitalálni, ha a crossover sikert arat, idővel más modelleknél is bevetheti a kontinensünkön ezt az alapot a Geely.
Egy biztos, a konkurencia már most sem kicsi (szakértők egyebek mellett a Renault Mégane E-Techet és a Kia Niro EV-t említik a közvetlen riválisok közt), és várhatóan egyre nagyobb lesz, hiszen az elektromos crossovereké az egyik leggyorsabban bővülő piac jelenleg. Az egyelőre ismeretlen árú Smart #1 fogadtatását illetően egy esztendő múlva már okosabbak leszünk, hiszen a tervek szerint még idén év végén megnyílik a rendelési lehetőség, 2023-ban pedig már az utakon köszönthetjük a Smarttal kapcsolatos sztereotípiákat lebontani igyekvő újdonságot.