Feltámad poraiból a Saab?

Feltámad poraiból a Saab?

A Saab autógyár néhány évvel ezelőtti megszűnése óta se szeri, se száma azoknak a híreknek, amelyek a legendás svéd márka esetleges újjáéledéséről szólnak. Hallani lehetett már kínai és indiai megmentőkről is, a cég egykori otthonában, a jó nevű Trollhättanban azonban továbbra is állnak a gyártósorok. Most azonban úgy fest, már nem sokáig, egy német vállalat ugyanis bejelentette, egy friss alku után a Saab üzemeiben készülnek majd a napelemes, teljesen elektromos városi autóik.

A Saab márkanevet és logót hosszas „haláltusa” után 2016-ban temették el, amit akkor sok autórajongó fájdalommal vett tudomásul, hiszen mégis csak egy ikonikus, úttörő megoldásokkal és összetéveszthetetlen modellekkel jelentkező brand szállt sírba – amelynek ráadásul a története sem volt mindennapos.

Ennek első „bizonyítéka”, hogy a Saab nevében lévő betűk a Svenska Aeroplan AktieBolaget-et, azaz a Svéd Repülőgépgyártó Vállalatot rejtik. Az 1937-ben alapított gyár a II. világháborúban – a svédek semlegességét kihasználva – minden oldalra exportált repülőket. A harcok befejeztével aztán a felszabaduló kapacitásaikkal az autógyártás felé fordultak.

Az első modelljeiken még erősen érződött, hogy azok tervezésében főként repülőgépmérnökök vettek részt. Így jött létre 1949-ben a kor legjobb légellenállási együtthatóival rendelkező Saab 92-es, ami a karosszériáját nézve le sem tagadhatná, hogy azokról a futószalagokról nem sokkal azelőtt még légi járművek jöttek le.

A márka valaha volt legnagyobb sikerét az 1978-ban debütált 900-as jelentette, amely 3, illetve 5 ajtós változatban és 3 féle motorral (98, 106, valamint 117 lóerős) készült. A nagy klasszikust 1993-ig, második generációs változatát pedig 1998-ig gyártották.

A ’90-es évek már lejtmenetet hoztak az autógyár életében, hogy aztán a 2008-ban kezdődő gazdasági válság végleg megadja a kegyelemdöfést. A cég 2009-ben jelentett először csődöt, majd 2012-ben megszűnt – másfél milliárd dolláros adósságot hagyva maga után. Aki azóta újonnan gyártott Saabot akar látni, az utak helyett az égen kell keresgélnie: a magyar légtér védelméről is gondoskodó Gripenek például a mai napig a cég repülőgépgyáraiban készülnek.

Hamarosan azonban újra élet költözhet a trollhättani autógyárba is, a német Sono márka ugyanis megegyezett a Saab jogtulajdonosával, így akár már jövőre náluk kezdhetik meg a Sion nevű teljesen elektromos városi egyterű tömegtermelését. A napelemes autó felületén 330 darab szolárcellát helyeznek el, amelyek a számítások szerint 34 kilométerre elegendő áramot képesek termelni. A többit a hálózatról veheti fel az autó, amelynek teljes hatótávolságát 250 km-re lövik be. Ha igazak a hírek, a várhatóan 25 ezer eurós (csaknem 8 millió forintos) áron kínált járműre már most közel 10 ezer előrendelést adtak le.