Giurgiaro-premier Budapesten

A Covid pozitív hozadéka: az olasz maestro autócsodája Magyarországon fog debütálni.

 

A sors szeszélye folytán a Genfi Autószalon helyett Budapesten lesz látható először élőben az új Giugiaro-tanulmány. Az augusztus végi, jubileumi Automobil és Tuning Show-ra érkezik meg, egyenesen Olaszországból. A minden porcikájában egyedi jármű a világhírű olasz tervező, Giorgetto Giugiaro, valamint fia, Fabrizio Giugiaro kreativitásának és közös munkájának a gyümölcse.

Az eredeti Italdesign pár éve már a Volkswagen-csoporthoz tartozik, de Giorgetto Giugiaro nem a nyugdíjas éveket választotta. Fiával, Fabrizioval még 2015-ben újabb dizájnstúdiót alapított, és a GFG Style legújabb tanulmányautóját idén pont elhozzák Budapestre. A Desert Raid eredetileg a tavalyi genfi autószalonra készült, de a pandémiás helyzetre való tekintettel a fizikai kiállítása elmaradt, ezért akkor csak virtuálisan mutatták be az újszülött vadócot.

A 2021. augusztus 27-29. között megrendezésre kerülő AMTS két év kényszerpihenő után tér vissza a teljesen felújított Hungexpo falai közé, ahol több mint 100 ezer négyzetméteren tuningolt autókat, új modelleket és veterán járműveket nézhet meg a nagyérdemű. A kiállítást emellett driftverseny, off-road show és sok más kísérőprogram színesíti. Az idei rendezvény legnagyobb durranása vitathatatlanul egy talján koncepcióautó lesz, a komoly autókiállításon eddig még nem látott Vision 2030 Desert Raid.

A korszellem utolérte a korszakos zsenit is, az új modell természetesen egy villanyautó. Az utópisztikusnak titulált tanulmány (Luc Besson-os vagy Mad Max-es – tessék eldönteni!) teljesen egyedi alvázra épült, a meghajtást két, 510 lóerőt és 680 Nm nyomatékot produkáló elektromotor biztosítja (bő 1000 lovacska tehát az összteljesítménye!), természetesen mind a négy kereket hajtva. Igyekeztek megfelelő hatótávval is felvértezni a modellt, a 90 kWh-s akkumulátorpakkjának köszönhetőn egy töltéssel akár bő 450 km-t is megtesz, és nem marad szégyenben akkor sem, ha gyorsulnia kell: a 100 km/órás sprintet ugyanis mindössze 3,8 másodperc alatt teljesíti.

Ha nagyon be akarjuk kategorizálni, akkor a Desert Raid gyakorlatilag egy hiperSUV – egy szuper-sportautó a szabadidőautók gúnyájába öltözve. Elvileg bármilyen terepen elboldogul, mindehhez pedig háromféle vezetési mód, a Race, a Road és az Off-Road áll a sofőrje rendelkezésére. Utóbbi az autó hasmagasságát is több mint 8 cm-el (egészen 24 cm-ig) emeli meg a ballonos abroncsokkal szerelt 20 colos MAK felnigarnitúra fölé, így vélhetően a fekvőrendőrök mellett a homokbuckák (Nomen est omen, ha már!) sem fogják útját állni az önfeledt száguldozásnak.

A lehengerlő formatervet felfelé és oldalra is nyíló ajtók, a dögös karbonszélesítések, valamint a jókora hátsó traktus teszi még vagányabbá és sportautósabbá. Az autó meglepetésre –SUV létére – mindössze kétszemélyes, az ülések mögött ugyanis, ott, ahová első blikkre minimum egy V10-es középmotort képzelne az ember, éppenséggel egy ízlésesen rögzített pótkereket, valamint egy poroltó készüléket találunk. Nem a legpraktikusabb jármű tehát, de nem is fenyeget senkit a „veszély”, hogy meg kellene vennie, hiszen koncepcióautóról van szó.

Az ehhez képest szépen kidolgozott, futurisztikus utastér a taktikai ruházatot idéző szél- és vízálló bevonatok, valamint a hagyományos karbon-bőr borítások kombinációja. A praktikum és a luxus igyekszik kéz a kézben járni ezúttal, sosem derül ki, mekkora sikerrel. A műszerek mindegyike, korántsem meglepően 100%-ban digitális, a sofőr összesen hat különböző kijelzőn tarthatja a kapcsolatot a járművel, ha győzi figyelemmel. Sokak reményei szerint ezen a koncepción csak kicsit kell változtatni és szériaéretté válik, és akkor majd, ha nem is sűrűn, de élőben találkozhatunk vele. Egy villanyos Dakaron minden esetre esélyes lehet, ha lesz ilyen valaha.