Gumiválasztás, a lelki csapda

Gumiválasztás, a lelki csapda

Aki kicsit is szereti az autóját, és nemcsak azért, mert elviszi A és B pontok között, hanem vezetni és nézni is, előbb-utóbb belefut egy iszonyú lelki megterhelést és kísértést jelentő helyzetbe, amin a nagy autógyártók is csak rontanak ahelyett, hogy segítenének rajta. Ezt a helyzetet úgy hívják, hogy könnyűfém felni „peres” gumival.  Hívők ilyenkor nyugodtan elrebeghetik: „apage satanas”, mert egy ilyen látványos cserének tényleg csak hátrányai vannak, és nem az a legrosszabb, hogy drága, hanem hogy sok pénzért elrontjuk az autónkat vele. Mégis rengeteg embert megkísért.

Mert ugye, a „peres”, vagyis alacsonyabb oldalfalú gumik jól néznek ki, főleg, ha sokkal szélesebbek is, mint az előírás, pláne, ha jóval nagyobb felnire vannak szerelve, mint a gyári. Állat, tényleg. Dögös. Mintha most jött volna a pályáról. Szép, na. Sőt, gyönyörű. Csodásan fest. Aki látja, rögtön azt gondolja, hogy mi bizony kiautózzuk az utolsó morzsákat is a gépállatból, és üres óráinkban az optimális gumikeveréken törjük a fejünket egy adott pályaszakaszra. Király, na.

Most, hogy felsoroltuk a gyári specifikációnál nagyobb átmérőjű felni és alacsonyabb oldalfalú és/vagy szélesebb kerekek minden előnyét, nézzük a hátrányokat, csak felsorolásszerűen:

  1. Az alacsonyabb falú abroncs ráz. Nem kicsit, hanem nagyon, főleg itthon, és annál jobban, minél alacsonyabb. Ennek több oka van:
  1. A valóban könnyű könnyűfém-kerekek megfizethetetlenek, ezért amit meg tudunk fizetni, az, ha nagyobb, mint a gyári, akkor sokkal nehezebb is, mint a gyári felni a gyári gumival, amit lecserélünk. Tehát nő a szerelt kerekek súlya, a rugózatlan tömeg, ami minden bukkanónál a gyárinál nagyobb erővel üti-veri a kocsiszekrényt. Ez a futóműalkatrészek, pálcák, karok, teleszkóp, szilentek stb. idő előtti halálához vezet, míg a fenekünk alatt érezni egyszerűen csak kényelmetlen és fárasztó.
  1. A peres gumi fala nemcsak alacsonyabb, hanem merevebb is, mert rövidebb úton kell lelassítania azokat az erőket, mint a magasfalúnak, ezért kicsit olyan, mintha fakerekeken haladnánk.
  1. A peres gumival elméletileg nagyobb kanyarsebesség érhető el, de egyrészt ez csak határhelyzetekben igaz (mindössze 1-5%), másrészt viszont az a határhelyzet SOKKAL gyorsabban jön létre. Nem kezd el jóindulatúan „úszni” az autó, hanem egyszer csak eldobja magát, amikor épp kezdjük Mäkinennek (fiatalabbaknak: Loeb vagy Ogier) érezni magunkat. Hagyjuk már ezt.
  1. A csajokat egyszerűen nem érdekli az abroncs mérete, a rázkódást és a kilinccsel előre kanyart meg direkt gyűlölik. Szomorú, de tény, többségükben nem kockázatkeresésre vannak programozva, részvétünk, srácok.
  1. A széles gumival NEM lehet hamarabb megállni, mint a keskennyel, mert amennyivel szélesebb, annyival kisebb erő préseli az aszfalthoz (vagy bármihez), szóval a fékhatás egy állandó, hiába változik a szélesség. Akkor már a gumi anyaga többet számít, de az egy másik bejegyzés témája lenne, nem vagyunk gyári versenycsapat, hogy külön keveréket ajánljon fel a Pirelli.
  1. Havon és vizes úton, különösen mély pocsolyákra hajtva, ahol van esély a felúszásra, a keskeny gumi jobb, és ennyi, tény, kész, passz.
  1. A peres gumi hiába merevebb, mégsem eléggé tompít, ezért sokkal gyakrabban csípődik ki az oldalfala egy nagyobb kátyúban, vagy elnézett padkázásnál. Ilyenkor a gumi fala beszorul a felni pereme és a padka közé, és kivágódik. A gumi kuka, és kis szerencsével már nem kapsz ugyanolyat, szóval cserélheted párban, vagy mind a négyet, ha igényes vagy, márpedig, ha ilyen felnid van, akkor az vagy, nem? A felnit javíttatni kell, néha drágábban, mint ahogy vettük.
  1. A nagyon „peres” gumiszettek nemcsak drágábbak (minél peresebb, annál drágább, ahogy a felni is a mérettel drágul), de mivel sportosabb anyagúak is – értsd jobban tapad, de jobban is kopik, mint a puha radír – gyakrabban kell ezeket cserélni. Néha lényegesen, vagyis nem 4-5 évente veszel majd gumit, hanem 2-3, azt is a felső polcról.
  1. Ha eddig nem volt tiszta: légyszi-légyszi, maradjatok meg a gyári gumiméretnél! Ha mindenképp „alufelni” kell a lemez helyett, próbáljátok meg az eredeti felniméretet venni „aluban” is. Ha mégsem sikerül ellenállni a kísértésnek, legalább a külső átmérő maradjon változatlan, bármelyik gumis segít, de a neten sem nehéz megtalálni ezeket a táblázatokat.