A napokban kihirdették a nagy presztízsű Európai Év Autója díjra esélyes kocsik szűkített, immár csak héttagú listáját. A végső esélyesek közt az autóipar tendenciáit elnézve nem meglepő módon négy (és fél) tisztán elektromos modell van, illetve szintén a papírformának megfelelően mindössze egyetlen olyan jármű jutott be a döntőbe, amit még nem ért utol valamilyen mértékben a „SUV-láz”. Az Automeister szervizhálózat legújabb bejegyzésében röviden bemutatjuk a jelölteket, ami alapján mindenki megteheti a tétjeit, vajon melyikük lép az előző győztes Renault Scenic E-Tech örökébe.
Kezdjük a hagyományos motort (is) felvonultató kocsikkal, azok közül is a talán legnagyobb meglepetéssel, a Dacia Dusterrel. A román hátterű márka először kerül a díj közelébe, ami sokak szerint annak köszönhető, hogy a generációváltáson átesett szabadidő-autó megújítása kifejezetten jól sikerült, különös tekintettel a Bigster koncepcióból átemelt stíluselemekre. Az elektromosítást azért a költségbarát SUV sem úszta meg, Európában ugyanis a sima benzines mellett egy lágy- és egy full hibrid verzióban kapható.
Többen a Volkswagen Tiguant várták a fináléba, azonban helyette testvérmodellje, a szintén az MQB Evo platformra épülő, de ezek szerint izgalmasabbra sikerült Cupra Terramar (képünkön) nyerte el az ítészek tetszését. A győri Audi-gyárban készülő kompakt divatterepjáró az ígéretek szerint a spanyol brand utolsó olyan kocsija, amiben belsőégésű motor kap helyet, így az sem váratlan, hogy a Terramar 270 lóerős, plug-in hibrid változatban is elérhető.
A bevezetőben szereplő „fél” villanyautó a Citroën C3-ra vonatkozott, amely a hagyományos mellett elektromos erőforrással felvértezve is piacra került (e-C3). A francia gyártó meglehetősen régen, 1990-ben örülhetett utoljára Év Autója elismerésnek (még a hidropneumatikus futóműről is híres XM jóvoltából), így a negyedik generációjában járó, klasszikus ferdehátú kisautóból mára crossoverré váló kocsi több mint három évtized után repítheti csúcsra a Citroënt.
A 100%-ban elektromos – és többnyire szubkompakt – SUV-ok egyre népesebb mezőnyét az Alfa Romeo Junior, a Hyundai Inster és a Kia EV3 képviseli a döntőben. Közülük a Hyundai a legelső Év Autója címére hajt (2022-ben az IONIQ 5 végzett harmadik helyen) a mindössze 3,8 méter hosszú Insterrel, míg az olasz cég 2001 és az Alfa Romeo 147 után ülne fel újra a trónra története első villanyautójával. A Kiánál viszont nem olyan régi emlék a siker, 2022-ben ugyanis az EV6 bizonyult a zsűri kedvencének. Hamarosan kiderül, mire mennek „a felével”, azaz az – egyébként az EV6-nál csak 40 centiméterrel rövidebb – EV3-mal.
A korábban említett „kakukktojás”, vagyis az egyetlen, szabadidő-autós vonásoktól (egyelőre) mentes finalista pedig a Renault 5. Ez azt jelenti, hogy az Alpine A290 képében egy sportos testvérrel is rendelkező, tisztán elektromos ferdehátú révén a francia gyártó címvédésre készül, amire az Év Autója díj történetében utoljára 1995-1996-ban volt példa, amikor a Fiat Punto után a Bravo gördült be az első helyre.
A 23 országból, köztük hazánkból kikerülő, összesen 60 szakújságírónak néhány hét áll rendelkezésre a pontozásra, a győztes kilétére pedig jövő év legelején, a január 10-én kezdődő Brüsszeli Nemzetközi Autószalonon derül fény.