Ha a sofőr nem is, az autója fogyaszthat szeszt

Ha a sofőr nem is, az autója fogyaszthat szeszt

„Alkohollal üzemelő kamiont mutatott be a Geely” – járta be a hír a napokban a világsajtót. A laikusok pusztán a címet elolvasva könnyen téves következtetésre juthatnak, ám a témában jártasok jól tudják, szó sincs vodkával vagy egyéb szeszes itallal hajtott járműről – „csak” az egy ideje már üzemanyagként is ismert metanolról. Ennek ellenére nagyon is van újdonságereje a hírnek.

Méghozzá az, hogy a mostani az első alkalom, amikor hatalmas teherbírású, nehéz tehergépjárműveknél is bevetik ezt a technológiát. Az úgynevezett „heavy truck” kategória alsó súlyhatára 12 tonna, márpedig a szóban forgó kamion, azaz a kínai Geely konszern Yuan Cheng Auto nevű leányvállalata által gyártott új M100-as modell ezt éppen eléri. Ami azt illeti, a metanol ezzel alaposan kitörhet abból a skatulyából, ahová eddig sokan helyezték, azaz, hogy csak modellautókban, illetve tuning- és gyorsulási versenyeken hasznos.

A gyártó állítása szerint nem kevesebb, mint 15 évnyi fejlesztő munkával készült járművet 12,54 literes, 460 lóerős motor hajtja, amellyel a tesztek alapján a 30 fokos emelkedőn is gond nélkül „szökken fel”. Kell is neki, a potenciális vevők körét ugyanis nagyrészt olyan szállítmányozási cégek adják, akik a távol-keleti ország hegyes-völgyes vidékein is fuvaroznak.

A Geely-nek amúgy nem ez az első „metanol-projektje”, az idei Dakar-ralin ugyanis, a patinás verseny történetében először, egy 100%-ban ilyen üzemanyagot használó autóval álltak rajthoz. A kínai Wei Han-Min Liao pilóta-navigátor páros a 100 fős mezőnyben a 27. helyen zárt.

A legegyszerűbb telített alkoholnak számító metanol (nevezik még „faszesznek”, mert korábban fa lepárlásával állították elő) régóta ott van azoknak a látókörében, akik a véges kőolaj- és földgáz készletek miatt különböző – lehetőség szerint környezetbarát – alternatívákon törik a fejüket. A Nobel-díjas magyar kémikus, Oláh György például néhány éve arról beszélt, Magyarország akár élére is állhatna a folyamatnak, szerinte ugyanis az itthoni palagázból és pezsgő ásványvizekből nagy mennyiségben lehetne előállítani a járművek meghajtására alkalmas üzemanyagot.

A világ meghódítására azonban még várni kell, egyelőre ugyanis nem épült ki igazi infrastruktúra a metanol köré. Kínában például jelenleg nem forgalmaznak tiszta „faszeszt” a kutakon, úgyhogy a fenti M100-as modell vásárlóinak is saját töltőállomáson (tartálykocsiban szállítva a telephelyre, esetleg saját metanol-előállító üzemet létrehozva) kell megoldaniuk a tankolást.