Kezdjük azzal, hogy érdemi választása úgyis csak az új autót vásárlóknak lesz a címben felsorolt technológiák közül, és ők sem választhatnak minden típusnál mindegyikből. A használt autót vásárló többségnek azonban a „milyen messzire látok vele?” kérdés mellett mást is meg kell válaszolnia. Rövid áttekintésünkkel nekik segítünk.
Halogén
Még ma is meghatározó fényforrás a legtöbb autó számára, ami a világ útjain futkos. Lényegében egy békebeli, wolframszálas izzólámpa halogén gázzal töltve, ami megnöveli az élettartamát. Mivel izzószál van benne, aminek a rázkódás nem barátja, legkésőbb néhány évente cserélgetni kell, viszont néhány száz forintért minden benzinkúton kapunk hozzá márkás pótizzót. Évtizedekig mindenki ezzel járt, és a többség túlélte, úgyhogy, ha ilyen van az autóban, amit megvenni készülünk, ne bánkódjunk, és ne akarjuk lecserélni semmilyen utángyártott csoda ígéretére, főleg nem egy párezer forintos utángyártott készletre, mert azok soha nem jobbak, mint a gyári megoldás. Ha ki akarjuk hozni belőle a maximumot, akkor vehetünk nagyobb fényerejű (és rövidebb élettartamú) H jelű izzót, és figyeljünk rá, hogy se a foncsor, se a búra vagy vetítőlencse ne legyen elmattulva. Esetleg törődjünk bele, hogy inkább hangulatvilágítást ad a sárgás fénye a mai technikához képest és haladjunk úgy a sötétben, hogy meg tudjunk állni. Azért levillogni le lehet vele bárkit, szóval a fontos funkciókat maradéktalanul teljesíti majd. Ha annyira macerás helyen van a lámpa, hogy nehéz elérni, jöjjön be műhelyeink valamelyikébe, pár perc alatt megoldjuk Önnek.
Xenon
Néhány éves, átmeneti korszakban volt divat, főleg a drágább, vagy luxusmárkák használták. A fényt nem izzószál, hanem gázkisülés okozza, ami egy nagynyomású burában jön létre (kvázi egy kis fénycső, csak nem cső), nagyfeszültségű gyújtótrafóval. Így a szó klasszikus értelmében „kiégni” nem fog, de mind a trafó, mind a lámpatest tönkre tud és szokott menni. Használati értéke csak valamivel jobb, mint egy jó halogénnek, elsősorban nem is a fényereje, hanem a színhőmérséklet van segítségünkre éjjel. Cserébe azokban az autókban, amiket gyárilag ezzel szereltek, akár több százezer lehet a javítása. Utólagos xenonszettet nem javaslunk egyetlen autóba sem szerelni, egyszerűen nem hozzák a várt színvonalat, és az esetek többségében az eredmény rosszabb lesz, mint volt. A Rózsaszínes-lilás színspektrumáról könnyen felismerhető, főleg, ha szembe jön a sötétben… Ha olyan autót nézünk, amiben gyárilag xenon van, készüljünk fel, hogy egyszer még drága lesz. Ha már most is vibrál, vagy nehezen gyullad fel kétszer egymás után, akkor viszonylag hamar lesz drága. Ha utólagos xenonnal szerelt autót nézegetünk, legyünk óvatosak, mert a pokol is a házi tuningolók jószándékával van kikövezve, keressünk egyéb módosításokat is, illetve nézzük meg, vissza tudjuk-e alakítani, vagy komolyabb a kár…
LED és LED mátrix
Egy gyári LED lámpa kiszolgálja az autó élettartamát, és annyival jobban világít a halogénnél vagy a xenonnál, hogy ha csak egy extrát kérünk az új autóba, akkor ez legyen az. Ha valaki használt hagyományos izzóval szerelt, régi elemlámpát, és LED-es változatot is, annak nem kell magyarázni. Egyszerűen a LED-del olyan dolgokat veszünk észre messziről, amit halogénnel és xenonnal csak jóval később látunk meg a sötétben.
Ha mégis összetörne a LED világításunk pl. egy koccanásban, akkor a bontott alkatrésszel is járhatunk jól, mert tényleg lettartamra szól. Ugyanakkor, mivel viszonylag új, átlagos autókba 5-6 éve elérhető technológiáról beszélünk, a bontott alkatrész nem lesz még tömeges, az új meg kifejezetten drága lesz majd, ha mégis szükség van rá. Szóval, ha nem roncsderbire készülünk, tényleg a legfontosabb autóipari fejlesztés a légzsák óta, éljünk vele, ha tehetjük!
A LED mátrix (Multibeam, és sok más fantázianéven, de ugyanaz) egy még nagyobb csoda, és már sok hétköznapi új autóban is elérhető, bár kb. mindenhol feláras extra, ami viszont megéri az árát. A lényege, hogy az autó folyamatosan maximális fényerővel világít, és a hatalmas és távoli fényözönből egyszerűen automatikusan kitakarja, kimaszkolja azokat a részeket, ahova nem kell fény. Ilyenek a szemben jövő vagy előttünk haladó autók például, tehát folyamatosan és mindent látunk vele anélkül, hogy másokat zavarnánk. Nem tévedhetetlen, de gyors és praktikus. A technológia folyamatosan fejlődik, de nagyjából 2013-ban kezdték a luxusmárkák alkalmazni, így akár a használtként is belefuthatunk. Működésük jellemzően évek múlva is kifogástalan, és mivel nem nagyon vannak bennük mozgó alkatrészek (a hatást az apró LED-szegmensek le-fel kapcsolásával éri el), jó eséllyel még sokáig az is maradhat. Ha valaki ilyenbe fut bele a használtpiacon, becsülje meg, újként pedig ne féljen megrendelni, ha telik rá. Nagyjából 100x hasznosabb, mint a bőrülés, vagy a gyári navigáció.
Lézer
Ez az új mondás a LED után, és egyelőre ugyanúgy a luxusautókban használják, mint annak idején a LED világítást. Ne tévesszen meg senkit, itt is fénykibocsátó diódákat használnak, csak a kibocsátott fény nem hagyományos, hanem lézer, ami azt jelenti, hogy párhuzamos nyalábban halad, gyakorlatilag nincs szóródása. Ha most valaki azt gondolja, hogy a négykarikás, csillagos vagy propelleremblémás kocsik mostantól lézerágyúval takarítják a belső sávot villogás helyett, jó nyomon jár, de azért ne vizionáljon kiégett roncsokat a történethez.
Arról van szó, hogy a lézer úgy tud megvilágítani egy tetszőleges tárgyat, hogy a kibocsátott fény nem szóródik szét menet közben, így ‒ elméletben, pl. a világűrben ‒ még több ezer kilométerre is ugyanolyan fényerővel éri el a céltárgyat, mint amivel elindult. Ha több ilyen fényforrást variálunk, akkor pedig bármit végtelen precízen és messziről meg tudunk világítani, hozzátéve, hogy a levegő részecskéi és a benne lévő anyagok, mint por, eső, pára stb. miatt azért földi viszonyok között a lézer sem világít végtelenül messze, de minden esetre messzebb világíthat, mint amilyen messze mondjuk szabad szemmel ellátunk. Ez tehát a lámpák evolúciójának következő lépcsője, és nem kell jósnak lenni ahhoz, hogy kijelentsük: 10 éven belül a földi halandók számára is elérhető lesz majd. Hogy utána mi jöhet, azt el se nagyon tudjuk képzelni, de valószínűleg, ahogy a képernyők felbontását sem érdemes az emberi szem képességei fölé emelni, úgy az autók világításától sem érdemes elvárni, hogy jobban lássunk vele éjjel, mint nappali fénynél tennénk. Arra ott vannak az éjjellátók, melyek sok helyen már szintén rendelhető extrák, akár egy Opelhez, Volkswagenhez, vagy hasonló autókhoz is…