Döntött az Európai Bizottság: 2022-től az Európai Unióban minden egyes új autóba kötelező lesz beépíteni az intelligens sebességszabályozó asszisztensek (ISA) valamelyik változatát. A régóta napirenden lévő terv a kezdetektől sok vitát generált, és nem mondhatni, hogy a mostani megállapodás után minden egyes meglévő kérdőjel „kiegyenesedett” volna az ügyben.
Az EU eltökélt célja, hogy a jelenlegi évi 25 ezerről az évszázad közepére 0 közelébe csökkentse a tagországok közútjain halálos balesetet szenvedők számát. Érthető módon ehhez többek közt a technológia vívmányait hívnák segítségül, amelyek közül most a bevezetőben említett ISA kapcsán került sor jelentős előrelépésre. Természetesen nem újkeletű rendszerekről van szó, számos új modellben jó ideje használnak ilyeneket – az újdonságot a kötelezővé tétel jelenti.
Az ilyen asszisztensek működési elvét aligha kell hosszasan ecsetelni: GPS adatok és az autó kameráinak segítségével meghatározzák a jármű aktuális sebességét és az adott útszakaszra vonatkozó sebességhatárt, és ha az előbbi nagyobb, mint az utóbbi, „szolgálatba helyezik” magukat. A beavatkozás mikéntje azonban már nagyon eltérő az egyes típusoknál – és egyelőre nem tisztázott, hogy melyik módszert preferálnák a döntéshozók.
A „legdiszkrétebb” megoldás, amikor a rendszer a műszerfalon felvillanó lámpával vagy épp egy hangjelzéssel tudatja a sofőrrel, hogy lassítania kellene – ez a figyelmeztetés leginkább a biztonsági öv bekapcsolására emlékeztető „pittyegéshez” hasonlítható. A „szigorúbb” verziók a motorerőt is csökkentik, így a sofőr hiába nyomja tovább a gázpedált, nem tud már gyorsítani. Egy szintén létező változatnál pedig sebességtúllépéskor rezegni kezd a pedál a vezető talpa alatt.
Sokan úgy érvelnek, kizárólag olyan rendszereket szabadna kötelezővé tenni, amelyek rövid úton kikapcsolhatóak, ugyanis egy „necces” előzési manővernél életet is menthet, ha a sofőr gyorshajtás közben is rá tud tenni még egy lapáttal a sebességre – ebben pedig a fentebb vázolt motorerő-visszafogó asszisztens például meggátolja.
Az tehát világos, hogy még sok a tisztázandó kérdés az ügyben. A részleteket pedig nem is ártana minél előbb egyértelművé tenni, ugyanis a korábbi hírek szerint az ISA-k kötelezővé tétele csak egyetlen eleme egy átfogó járműbiztonsági szabályozáscsomagnak, amely során egyebek közt a tolatókamerákkal, a baleseti adatrögzítőkkel vagy épp a sávtartó asszisztensekkel kapcsolatban is születhetnek fontos döntések.