Minden bizonnyal sokan akadnak, akik álmukból felkeltve is tudják, hogy melyik kontroll-lámpa mire utal az autójukban, de még is azt gondoljuk, hogy ők vannak kisebbségben. Ezek a lámpák talán, ha egy másodpercre felvillannak indításkor, hogy aztán szerencsés esetben a következő indításig ne is lássuk többet, ezért nem könnyű megjegyezni. Az autóhoz adott használati utasítások általában mindet felsorolják, de nem sokan olvassák el, pláne tanulják meg kívülről ezeket a mára lexikon vastagságú köteteket, a használtan vett autókhoz pedig nem is mindig áll rendelkezésre. Mutatjuk, mi mit jelent!
Tovább bonyolítja a kérdést, hogy az egyes márkák ikon- és lámpahasználata messze nem egységes, ezért márka- vagy típusváltásnál kezdhetjük újra. A kérdésen ugyanakkor enyhít, hogy az újabb típusok már szövegesen is kommunikálnak a sofőrrel (lassan ideje lesz inkább felhasználót írni), persze műszaki angolt és németet beszélők itt is előnyben, nem minden autó „tanult” még meg magyarul, pláne, ha nem is itthon „nevelkedett”, hanem mondjuk külföldről hozták be használtan.
Ugyanakkor az ikonok ismerete hasznos, mert sok százezres, milliós károkat és komoly bosszúságokat (meg felesleges szervizbe járást is) megspórolhatunk vele.
Az ökölszabály egyébként az, hogy a zöld meg a kék lámpák csak tájékoztatnak, mondjuk, hogy lássuk, hogy világít-e a fényszórónk. A sárgák jellemzően felhívják a figyelmet valamire, a piros pedig kifejezetten fontos a biztonságunk vagy az autó műszaki állapotának megőrzése miatt (a kettő gyakran jár együtt, lásd fékhiba).
Vannak lámpák, amelyek sárgák és pirosak is tudnak lenni, ugyanebben a szellemben, vagyis, ha sárga, akkor „nézz rá, ha ráérsz”, ha piros, akkor pedig „nézz rá, minden más ráér”. Szerencsére vannak olyan önzetlen autóipari guruk, akik hajlandóak nekünk mindent összeszedni. Az alábbi, néhány évvel ezelőtti összeállítás Kiril Mucevski nevéhez fűződik, és a fél világ hálás neki érte. Az elektromos járművek úgysem romlanak el további, speciális ikonokat használhatnak, ahogy az összkerékhajtásúak, teherautók, stb. is. Az alábbi tábla a belsőégésű személyautók ikonjait tartalmazza, persze nem minden autóban van meg mindegyik.
- Az első ködlámpák be vannak kapcsolva. A jelző általában zöld és balra néz.
- Ez a szimbólum azt jelzi, hogy a szervokormány meghibásodott. Ezt a figyelmeztetést soha nem szabad figyelmen kívül hagyni.
- A hátsó ködlámpa vagy ködlámpák be vannak kapcsolva. Leggyakrabban sárga.
- Az ablakmosó folyadék kifogyott.
- Figyelmeztetés a fékbetétek kopására. Cseréltesse ki a fékbetéteket!
- Sebességtartó automata (tempomat) aktív.
- Villog az index. Elakadásjelző esetén mindkettő villog.
- Eső- és fényérzékelő visszajelzője. Ha világít, akkor az ablaktörlő és a fényszórók nem működnek automatikusan!
- Automata váltó téli üzemmódjának visszajelzője. Tájékoztatja a vezetőt, hogy az autó téli üzemmódban van. Ez azt jelenti, hogy az autó magasabb sebességfokozatban indul, hogy elkerülje a kerekek kipörgését.
- Általános információs üzenetjelző. Ha ilyen szimbólum jelenik meg, olvassa el a szöveges üzenetet, és tegye meg a megfelelő intézkedéseket.
- Izzítás (dízel járműveknél). A gyújtás bekapcsolásakor világít. Amikor a jelzőlámpa kialszik, a motor beindítható. Újabban ez már automatikus, a kocsi kivárja az izzítás végét. Ha a lámpa egyáltalán nem világít, vagy folyamatosan világít, akkor probléma van az izzítási rendszerrel.
- Jegesedés jelző, amely tájékoztatja a járművezetőt, hogy az úton lehetséges a jég megjelenése, és fokozott óvatosság szükséges.
- Gyújtáskulcs / indítókártya probléma. Ha probléma van a kulccsal, akkor az ikon jelzi.
- Kulcs nem található. A fedélzeti számítógép értesíti a járművezetőt, hogy a kulcs nem észlelhető, vagy lemerült.
- A kulcsban elemet kell cserélni vagy akkus kulcs esetén feltölteni.
- Követési távolságra figyelmeztet. Tartson távolságot! Lehetséges ütközés egy járművel, akadályokkal, autó előtti tárgyakkal.
- A tengelykapcsoló pedált (kuplung) be kell nyomni. Emlékeztető, hogy nyomjuk meg a tengelykapcsolót az autó indításához.
- A fékpedált le kell nyomni. Emlékeztető, hogy a fékpedál megnyomása szükséges az autó beindításához.
- A kormánykerék reteszelt, kormányzár aktív. Szüksége van a kulcsokra a feloldásához.
- Távolsági fény (reflektor) be van kapcsolva.
- Alacsony guminyomás. Pumpálja fel az gumiabroncsokat! Ha a rendszerhiba nem törlődik automatikusan, akkor keresse meg a műszerfalon a törlő funkciót és tartsa nyomva néhány másodpercig.
- A külső világítás világít. Kis oldalsó lámpák az autó oldalán.
- A külső világítás nem működik. Az egyik kis oldallámpa nem működik.
- A féklámpák nem működnek. Cserélje ki az izzót (izzókat). A féklámpa nélküli vezetés növeli a baleset kockázatát.
- Dízel járművek esetén regenerálni kell a részecskeszűrőt vagy annak cseréje szükséges.
- Utánfutó vontatási probléma. Lehet, hogy nincs megfelelően csatlakoztatva vagy rögzítve.
- A légrugó figyelmeztetése. Ellenőrizze a légrugókat és a kompresszort.
- Sávváltás, irányjelző bekapcsolása nélkül.
- A katalizátor túlhevült.
- Csatolja be a biztonsági öveket. Amikor kész, a fény kialszik. Akkor is világíthat, ha nehéz tárgyakat helyeznek az ülésre.
- A rögzítőfék (kézifék vagy elektromos kézifék) aktiválva van. Vezetés előtt ellenőrizze, hogy kiengedte/kikapcsolta-e.
- Ha ez a szimbólum jelenik meg a kijelzőn, akkor fel kell tölteni az autó akkumulátorát (vagy cseréje szükséges).
- Parkoló asszisztens. Ha a lámpa villog, akkor a lökhárítón lévő szenzorok szennyezettek azokat meg kell tisztítani vagy esetleg valamelyik hibás.
- A lámpa jelzi az autó periodikus karbantartásának szükségességét. A szakszervizben elvégzik a kötelező műveleteket. Ilyenkor általában az olajat és a szűrőt is kell cserélni.
- Probléma az adaptív tompított/távolsági világítási rendszerrel. Lehet, hogy a szenzorok szennyezettek.
- A fényszóró automatikus szintbeállítása nem működik.
- Önnek egy sportautója van: ez jelzi a motoros mozgatású hátsó spoiler problémáját.
- Önnek kabriója van: elektromos tető mozgatási probléma.
- Légzsákrendszerrel kapcsolatos probléma. Soha ne hagyja figyelmen kívül ezt a lámpát. A légzsák életeket ment egy esetleges ütközés esetén! Egyes esetekben a lámpa problémákat jelezhet a biztonsági övekkel kapcsolatban is.
- Problémák a fékrendszerrel. Ez ismét az egyik olyan probléma, amelyet semmiképp sem szabad figyelmen kívül hagyni.
- A fedélzeti számítógép észlelte a víz jelenlétét az üzemanyagszűrőben.
- Az egyik légzsák kézi kikapcsolása.
- Motor hiba. A számítógép hibát észlelt, amelyet mihamarabb ki kell olvastatni egy OBD műszer csatlakoztatásával. Illik komolyan venni.
- Az első ködlámpák be vannak kapcsolva.
- Eltömődött légszűrő. Csere szükséges.
- Az ECO vezetési mód aktív.
- Lejtmenetvezérlő rendszer aktiválva.
- A motor túlmelegedett. Illik NAGYON komolyan venni, ha nem szeretnénk besütni az egész motort, néhány kapcsolódó alkatrésszel együtt.
- Blokkolásgátló fékrendszer (ABS) nem működik, és problémák merültek fel. Keressen fel szakembert!
- Ez a műszerfal szimbólum azt jelzi, hogy probléma van az üzemanyagszűrővel. Eltömődhet a szennyeződésektől és cserét igényelhet, de legalább nem drága.
- Az ajtó nyitva. Ha be van csukva, akkor valószínűleg elektromos probléma az oka.
- A motorháztető nyitva. Ha le van csukva, akkor probléma lehet az elektronikával.
- A szimbólum azt jelzi, hogy az autóban kevés az üzemanyag.
- Problémák az automatikus sebességváltóval. Általában három oka van – a folyadék hőmérséklete nem megfelelő; a folyadék szintje túl alacsony vagy kicsi a nyomás.
- Az automatikus sebességkorlátozó aktiválva.
- Problémák az autó lengéscsillapításával. Keressen fel egy szakembert.
- Motor kenési problémára figyelmeztető műszerfal lámpa. Elképesztően FONTOS lámpa.
- A szélvédő fűtése/jégmentesítése/párátlanítása be van kapcsolva.
- Az autó csomagtartója nyitva van. Csukott állapotnál elektromos problémára utal.
- Az elektronikus stabilitásvezérlés (ESC vagy ESP) ki van kapcsolva. Ha a jármű indulása után a lámpa folyamatosan világít és nem a járművezető kapcsolta ki a funkciót, hibára utal.
- A szélvédő esőérzékelőjével kapcsolatos probléma. Manuálisan az ablaktörlőt lehet működtetni.
- A “legendás” Check Engine ikon. Számos problémát jelezhet, kezdve a kisebb szenzorhibáktól a súlyos gondokig. Semmiképp ne hagyja figyelmen kívül, mihamarabb vigye el az autót hibakód olvasásra! Ha sárga, még istenes, de ha piros, inkább hívja fel a szervizt, hogy egyáltalán odáig elguruljon-e.
- A hátsó ablak fűtése be van kapcsolva.
- Automata ablaktörlő meghibásodása. Lehet, hogy az érzékelő jól működik, de az ablaktörlő nem.