Nyugodtan mondhatjuk, a világhírű német prémiummárkák versengése a komplett autós világ egyik legnagyobb presztízscsatája. Biztosak lehetünk benne, hogy az Audi, a BMW és a Mercedes főhadiszállásain is árgus szemekkel figyelik egymás lépéseit – az évnek ebben az időszakában pedig leginkább az előző esztendő eladási adataira tapadnak a kíváncsi szemek. Nos, úgy fest, most a BMW áll nyerésre.
A müncheni székhelyű cég története legerősebb évét produkálta 2021-ben, a hivatalos jelentésük szerint ugyanis tavaly mintegy 2,21 millió új BMW talált gazdára világszerte. Ez nagyjából 9%-os növekedést jelent 2020-hoz képest, de aminek talán még ennél is jobban örülnek a vezetőségben: 2015 óta először átvették a vezetést a Mercedestől a globális értékesítési versenyben.
A „háromágú csillagosok” ugyanis közel sem zártak ilyen jó esztendőt, az ő számlálójuk 5%-os visszaesés után 2,05 milliónál állt meg. A Mercedes-Benz tájékoztatása szerint a zuhanás hátterében az egész szektort sújtó félvezetőhiány áll, ami különösen az év utolsó hónapjaiban vetette vissza a forgalmazást. Az adatok szerint egyébként – nem meglepő módon – a Mercedesnél a korlátozottan rendelkezésre álló alkatrészeket inkább a magasabb árú modellekhez használták fel, elektromos autókból ugyanis tavalyelőtthöz képest majdnem duplaannyit, megközelítőleg 100 ezret adtak el.
A képzeletbeli dobogó harmadik fokán az Audik állnak, amelyekből 2021-ben 1,68 millió kelt el újonnan – ez lényegében megegyezik a 2020-as adattal. Az Audi csak Kínában 700 ezer példányt tudott értékesíteni, többet, mint a komplett európai piacon együttvéve. Mindez jól mutatja, melyik jelenleg a legfontosabb piac a német prémiumgyártók számára, ráadásul a közeljövőben várhatóan még inkább a Távol-Keletre kerülhet a hangsúly.
És bár a „nagy hármas” számaitól meglehetősen messze van, azért érdemes néhány szót ejteni egy negyedik német csúcsmárkáról, a Porschéról is. Ők a BMW-hez hasonlóan ahhoz a szűk körhöz tartoznak, akik 2021-ben növelni tudták eladásaikat (világviszonylatban ilyen még a Bentley, a Lamborghini és a Rolls-Royce is). A Porsche új rekordot jelentő 302 ezres darabszáma éves alapon 11%-os emelkedést jelent. A cég statisztikái kapcsán talán az a leginkább sokatmondó, hogy a teljesen elektromos Taycan az új eladásokat tekintve megelőzte a márka egyik kultikus modelljét, a 911-est. Hiába, a jövő a luxusszegmensben is a villanyautóké – ebben pedig a jelek szerint az ősi rivális német brandek mindegyike egyetért.