Hullámvasút az autópiacon: összeomlás után feltámadás jött a nyárra

Hullámvasút az autópiacon: összeomlás után feltámadás jött a nyárra

Felpörögtek az eladások az Öreg Kontinensen, egyesek úgy fogalmaznak, hogy csak viszik az új autókat, mintha ingyen adnák őket. A Portfolio.hu segítségével körbenézhetünk a mindig változó, sokszor meglepetésekkel előrukkoló porondon.

 

Most már tény, hogy jelentős mértékben emelkedett a forgalomba helyezett új személyautók száma az Európai Unióban júniusban is; immár a negyedik egymást követő hónapban mértek erőteljes növekedést, tehát az erős tavaszt hasonló nyár követte. Ez annyira nem is meglepő, mivel előtte a koronavírus-járvány miatti szigorú korlátozások és a mindenre kiterjedő bizonytalanság miatt jelentősen visszaesett az autópiac, tehát az erős számok nagyrészt a bázishatásnak tudhatók be. Mindazonáltal vitathatatlan, hogy a blokk legnagyobb piacain jellemzően szépen folytatódik a talpra állás, bár meg kell említeni, hogy például a második legnagyobb autópiacnak számító Franciaországban csökkentek a júniusi eladások a tavalyi év azonos időszakához képest.

Az elmozdulás számottevő: 2021. júniusában ismét nőtt a személygépkocsi-regisztrációk száma az Európai Unióban (+10,4%) az előző év azonos hónapjához képest, bár minden relatív, ugyanis a növekedés csak szerényebb ütemben zajlott, mint ahogyan az a korábbi hónapokban megszokhattuk. Júniusban összesen 1,05 millió autót regisztráltak az Európai Unióban, szemben a tavaly júniusi 0,96 millió darabbal, azaz ismét a lélektani határ felett van a vizsgált érték. Az EU főbb autópiacait tekintve a dobogó így fest: Németországban volt a legnagyobb növekedés (24,5%), amelyet Spanyolország (+17,1%) és Olaszország (+12,6%) követett. Nagyobb időintervallumot vizsgálva megállapítható, hogy 2021. első félévében az új személygépkocsik iránti uniós kereslet 25,2 százalékkal nőtt, ami igen számottevő, s ezzel megközelítette az 5,4 millió regisztrált darabszámot. Érdekes visszább is tekinteni, úgy érdekesebbé válik az arány, mert ez előbbi még mindig 1,5 millió egységgel elmarad a 2019. első hat hónapjában regisztrált, azaz az ominózus koronavírus-járvány előtti volumenhez képest.

A régió 27 piaca mindazonáltal meglehetősen hasonló eredményeket ért el az idei év első felében, hiszen az éves összehasonlításban erős növekedést láttunk a legtöbb országban, köztük a négy legnagyobban is: Olaszország (+51,4%), Spanyolország (+34,4%), Franciaország (+28,9%) és Németország (+14,9%). Ez egyelőre sokakat bizakodással tölt el a gyártóktól kezdve a forgalmazókig. Egy extrém példával is szolgál a felmérés: Írországról van szó, ahol júniusban közel 175 százalékos volt a növekedés a tavalyi évhez képest. Hazánkban is tapasztalható a felfutás, de persze nem azonos mértékben a nagyobb piacokkal. A Magyarországon forgalomba helyezett autók száma a nyár első hónapjában mindössze 9,4 százalékkal haladta meg a tavalyi év azonos időszakában tapasztalt szintet, míg az első hat hónapban már egy fokkal kedvezőbb a kép, mert 16,4 százalékkal több autót adtak el év/év alapon.

Gyártók szerinti megoszlásban is érdemes boncolgatni az adatokat. A volumen szerint a legtöbb autót (nem meglepően) a Volkswagen adta el, amelynek összesen 283,7 ezer autóját regisztrálták júniusban, közel negyedével (22,5 %) többet, mint a tavalyi év azonos időszakában. Féléves olvasatban a VW 1,4 millió regisztrációnál jár, ami a tavalyi évhez képest még számottevőbb, pontosan 26,5 százalékos bővülésnek felel meg. Volumenszint szerint a második legnagyobb Stellantis-egyesülés (korábban FCA és PSA) mindösszesen 230,5 ezer autót adott el az Európai Unióban júniusban, ami 10,3 százalékos növekedésnek felel meg 2020-szal összevetve. Ha az év első 6 hónapját nézzük, akkor a gyártó összesen 1,2 milliós értékesítésnél jár, ami 31 százalékkal magasabb, mint a bázisidőszakban elért szint.

A legnagyobb német autógyártók közül a Daimler eladásai csökkentek júniusban (-11,3%), azonban az első félévben így is 18,3 százalékos növekedést tudhat magának a cég a tavalyi évhez képest. (A villanyautó-variánsok érkezésével utóbbi érték tovább nőhet a következő hónapokban.) A tendenciáknak mindig akadnak időlegesen vesztesei is, most úgy néz ki, hogy ebben a szerepben a Mitsubishi ragadt meg. Júniusban és az egész félévet tekintve is gyengén szerepelt a japán gyártó, hiszen mind havi, mind féléves összevetésben nézve jelentősen visszaesett a cég forgalomba hozott járműveinek száma a tavalyi szintekhez képest. A hullámvasút tovább zakatol a második félévben is, és egyelőre úgy tűnik, hogy a sínek a többségnek még felfelé vezetnek.