Egy tizenkét esztendős korszak végére tett pontot a minap a Maserati, amikor a modenai gyár futószalagjáról legördült a Gran Turismo modelljük utolsó darabja. Sőt, ha úgy nézzük, egy ennél is hosszabb periódus zárult le most az olasz gyártónál, a különleges fényezést kapott kocsi ugyanis az utolsó szívómotoros Maserati is egyben. Az ottani sportkocsik következő generációi már az elektromos autózás jegyében készülnek majd.
Az már nem újdonság, hogy napjainkban egyre több márka fordul az elektrifikáció felé. Erre részben a szigorodó európai károsanyag-kibocsátási előírások miatt van szükség, de közben azért lassan, de biztosan a fogyasztói igények is nőnek ilyen téren, amikkel muszáj lépést tartani. A Maserati már egy ideje megszellőztette, hogy ők is ilyen irányban fejlesztenek, az pedig világos volt, hogy ez előbb-utóbb a gigantikus fogyasztású, nagy szívómotoros modelljeik rovására megy majd.
Ilyen a 2007-ben debütált Gran Turismo, illetve annak nyitott tetős változata, a Gran Cabrio is. Ezekbe a kezdetekkor 4.2 literes, nyolchengeres motorok kerültek, amiket a Ferrarival együttműködve alkottak meg. A legfrissebb változatokban már 4.7-es, 460 lóerő leadására képes erőforrások dobogtak. A Gran Turismo egyébként a luxus sportautók mezőnyében a jobb eladási adatokkal büszkélkedők közé tartozott, hiszen mostanáig összesen 40 ezer példányt adtak el belőle.
A napokban aztán eljött a búcsú ideje. Az utolsó Gran Turismo a Zéda nevet kapta: a modenai nyelvjárásban így ejtik a „Z” betűt, ami meglehetősen stílusos lezárás, legalább is, ha az abécéből indulunk ki. De nemcsak a név hordoz szimbolikus üzenetet, hanem a kocsi színe is. Az autó orra még a Maseratinál jellegzetes kék színben tündököl, de hátrafelé haladva a szürke különböző árnyalatain át egészen fehérig „világosodik”.
Ez az átmenet a vállalat szerint a Maserati mostani fokozatos átalakulását jelképezi. A Zéda elkészülte után ugyanis a modenai gyár időlegesen be is zár, és jelentős technológiai átalakítások veszik kezdetüket. Az ígéretek alapján, mikor újra megnyitja a kapuját, már minden adott lesz a részben vagy teljes egészében elektromos autók gyártásához.
A hírek szerint 2021 táján a Gran Turismo is kap majd utódot, amelynek palettáján egy nagy hatótávú, tisztán elektromos verzió is szerepel majd. De ezen kívül is sűrű évek állnak a Maserati előtt, jövőre a Ghibli, a Levante és a Quattroporte is jelentős frissítésen esik át, majd jön a már említett új Gran Turismo, sőt, állítólag egy új crossover modell is tervben van az olaszoknál. Mint mondták, ezekkel nyitnak új fejezetet a márka életében, immár arccal a jövő felé.