Miközben a Formula–1 mezőnye a hétvégi Kanadai Nagydíjra készül, a montreali futamot felvezető sajtótájékoztatón a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) hivatalosan is bemutatta, milyen változások lépnek életbe a korszakhatárt jelentő 2026-os szezontól. Az Automeister szervizhálózat aktuális bejegyzésében röviden összegeztük, miként alakulnak át az autók és a szabályok többek közt a fenntarthatóság, a biztonság és persze a sokak által hiányolt izgalmasabb versenyek érdekében.
Először is, a két éven belül bevezetése kerülő módosításokkal a kocsik tengelytávja 20 centiméterrel, szélességük pedig 10 centivel csökken, ezzel párhuzamosan pedig csaknem 30 kilogrammot „ledobnak” magukról (798 helyett 768 kg lesz a járművek minimális súlya). Nyugodtan mondhatjuk, egy olyan mérnöki csúcsiparágban, ahol gyakran a milliméterek és a dekagrammok is számítanak, a fenti változások igen drasztikus átalakulásnak nevezhetőek.
Az újratervezés jegyében a leszorítóerő a várakozások szerint 30, a légellenállás pedig 55 százalékkal lesz kisebb a mostaninál, miközben az első és a hátsó szárnyak is jelentős átszabás előtt állnak. A 18 colos gumiabroncsok ugyan maradnak, szélességük azonban elöl 25, hátul pedig 30 mm-rel csökken, mindez azonban a döntéshozók elmondása alapján csak minimális hatással lesz a tapadásra.
Ami a teljesítményt illeti, az autós világ tendenciát látva nem meglepő módon a bolygó elsőszámú versenysorozata is újabb öles lépteket tesz az elektromosítás felé: a belsőégésű motor az eddigi 750-ről 530 lóerősre „gyengül”, ezt kompenzálandó azonban a villanyerőforrás 160 helyett 470 lóerőt tud majd leadni. Ez azt jelentheti, hogy a hibrid rendszer összességében a jelenleginél valamivel izmosabb lesz majd.
A talán legizgalmasabbnak ígérkező újdonság pedig az angolul Manual Override-ként emlegetett, előzést segítő megoldás, amely tulajdonképpen a már jól ismert KERS „továbbgondolása”. A koncepció lényege, hogy egy bizonyos sebesség (kb. 290 km/h) felett az elöl haladó kocsi elektromos motorjának energialeadása korlátozottá válik, míg a hátulról érkező versenyző e tempó felett is maximálisan kiaknázhatja a rendszert, ami elősegítheti majd a támadásokat.
Ugyancsak említést érdemelnek a biztonság fokozását célzó intézkedések, melyek közé egyebek mellett az autók erősebb oldalvédelme, a hátsó lámpák fényesebbé tétele, valamint az oldalsó biztonsági lámpák bevezetése tartozik.
A fentiekhez Stefano Domenicalli, az F1 ügyvezető igazgatója hozzáfűzte, szintén hatalmas generációváltást jelent az új, fenntartható üzemanyag alkalmazása, ami jelentősen csökkenti majd a károsanyag-kibocsátást. A széria vezetője szerint ez jól egybecseng a globális piaci trendekkel, így nem véletlen, hogy 2026- szerint rekordszámú motorszállító (mostani információk szerint a Renault, a Ferrari, a Mercedes, a Honda, a Ford és az Audi) lesz jelen a sorozatban.