Immár három éve annak, hogy a Toyota újra gyártani kezdte legendás sportkocsiját, a Suprát. A kétajtós kupé „újjászületésekor” két fő kritika érte a japán vállalatot: egyesek a BMW-vel való közös fejlesztést nem tudták hova tenni, míg mások az élményautózás elengedhetetlen kellékének tartott kézi váltót hiányolták. Előbbi tényezővel nem volt mit tenni (sőt, a Toyota többször is hangsúlyozta, a németek nélkül létre sem jöhetett volna a projekt), utóbbi téren viszont most úgy fest, a gyártó „beadta a derekát”.
A kézi váltó léte (vagyis nemléte) kezdettől fogva megkerülhetetlen téma, ha a 2019-ben debütált, közvetlen elődjét 17 évnyi szünet után követő, ötödik generációs Toyota GR Supráról esik szó. Maga a cég is jelezte már a premier idején, hogy ha valós igényt érzékelnek, akkor idővel meggondolják a manuális változat elkészítését – előtte azonban minden potenciális érdeklődőtől azt kérték, próbálják ki a nyolcfokozatú automata váltós Suprákat, mert nem fognak csalódni bennük.
Nos, az utóbbi években napvilágot látott beszámolók alapján az egyébként a BMW-től érkező automata váltó valóban közel jár ahhoz, hogy még a tradíciók legrendíthetetlenebb híveivel is feledtesse a kézi váltó hiányát – de mint tudjuk, ami „majdnem az”, az „nem az”. Sokan annak ellenére követelték a manuális szerkezetet, hogy pontosan tudták, azzal képtelenség produkálni például azt a 4,3 másodperces 0-ról 100 km/h-ra való gyorsulást, amit a 3.0 literes, hathengeres motorral felszerelt Supra tud, és amellyel rekordernek számít az utcai Toyoták között.
A kézi váltó iránti, igenis meglévő keresletet jelzi az is, hogy egy egyesült államokbeli cég röviddel a vadiúj GR Suprák piacra dobása után világgá kürtölte, hogy némi pénz (egész pontosan 12 ezer dollár, vagyis mai árfolyamon számolva kb. 4,2 millió forint) ellenében bárkinek „beszerelik a harmadik pedált és a váltórudat” az új Suprájába. Talán azért, hogy elejét vegyék a további „félhivatalos” átalakításoknak, netán a vásárlói kör további szélesítése miatt, de a Toyota a minap egy félreérthetetlen célzásnak számító, 3 pedált ábrázoló fotó kíséretében közzétette a hírt, amire sokan már 3 éve várnak: hamarosan jön a kézi váltós GR Supra!
És bár a fentiek tükrében a szóban forgó opció megteremtése nem számít eget rengető meglepetésnek, könnyen lehet, hogy Toyota így is tud olyat húzni, ami sokakat váratlanul ér. A többség ugyanis mindig is arra számított, hogy ha lesz kézi váltó, akkor az a 2.0 literes, négyhengeres erőforrással ellátott „belépőmodellekhez” tartozik majd. Ezzel szemben, ha hihetünk a sajtóértesüléseknek, jelenleg úgy fest, hogy a fentebb már említett, nagyobbik motorral szerelt Suprák lesznek csak elérhetők manuális váltóval, melyeket a Toyota elmondása szerint versenysport-részlegük, a GAZOO Racing szakembereinek segítségével fejlesztettek ki. A pontos részletek a következő hetekben láthatnak napvilágot, a várakozások alapján pedig a Supra mostani generációjának első kézi váltós példányait idén ősszel vehetik birtokba a szerencsés – és hagyományszerető – tulajdonosaik.