Az Automotive News Europe nevű hírportál a minap a Dataforce statisztikái alapján összeállította, hogy a 30 legjelentősebb európai piacon melyek voltak az idei év eddig eltelt részének legkelendőbb új autói. A listát Magyarországon két Suzuki, az SX4 S-Cross és a Vitara vezetik, megelőzve a Dacia Dustert és a Kia Ceedet. A rangsorokat végigböngészve pedig megállapíthatjuk: a japán gyártó részéről tényleg frappáns választás volt annak idején „A mi autónk” szlogen.
A szóban forgó adatsor lezárásáig (az esztendő első 7 hónapjában) 4165 darab új Suzuki SX4 S-Crosst értékesítettek hazánkban, ami éves alapon kb. 10%-os növekedést jelent ennél a típusnál. Az Esztergomban gyártott, ötajtós SUV annak is köszönheti első helyét, hogy közeli „rokonából”, a Vitarából idén fele annyit sem adtak el, mint tavaly ugyanilyenkor. A korábbi éllovasból így 2443 került újonnan forgalomba idehaza, ezzel szűkösen, de maga mögött tartotta a szintén lefelé csúszó Dacia Dustert (2345 db), valamint a feljövőben lévő Kia Ceedet (2323 db) és Toyota Corollát (2209 db).
Érdekesség, hogy miközben a Suzuki idehaza megszerezte az első két helyet az eladási listán, addig a vizsgált 30 ország közül sehol máshol nem került be a vállalat egyetlen modellje még a top10-be sem. Amíg tehát a Suzuki némi túlzással tényleg „csak a mi autónk”, addig akadnak olyanok, amelyek több államban is rendkívül kapósak: a Toyota Corolla Bulgáriában, Finnországban és Lengyelországban, a Škoda Octavia Csehországban, Horvátországban és Svájcban, a Toyota RAV4 Észtországban, Lettországban és Litvániában, a Peugeot 208 Franciaországban, Hollandiában is Luxemburgban, a Hyundai Tucson pedig Írországban és Spanyolországban hódította el az első helyet.
A fentiekhez hozzáfűzhetjük, hogy bár idehaza 2 Suzuki a legnépszerűbb, a márkák szintjén már a Toyotáé a trón: a Datahouse közelmúltbeli statisztikái alapján 2022 első felében 7148 Toyotát és 6496 Suzukit adtak el újként Magyarországon. A képzeletbeli dobogó harmadik fokán a Volkswagen áll (4873), megelőzve a Fordot (4787) és a Kiát (4268). Ha az eddig idézett számokat egymás mellé tesszük, jól látszik, hogy a Suzukinál itthon szinte a teljes értékesítést a két „zászlóshajó” teszi ki, a Toyota pedig a „sok kicsi sokra megy” elvnek köszönheti első pozícióját: a világ elsőszámú gyártója itthon a Corolla mellett a C-HR-rel, a RAV4-gyel, a Yarisszal és a Yaris Cross-szal is szép számokat produkál.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy bár azoknak, akik az eddig ismertetett listákon javítani tudtak helyzetükön, van okuk az örömre, de a komplett magyar újautó-piac (összhangban a globális trendekkel) nem fest túl jó képet. Elemzések szerint a különböző nehézségek eredményeként ez idő tájt kb. harmadannyi új autó talál gazdára itthon, mint amennyi használt kocsi – ami megint csak nem a már így is 15 éves átlagéletkorú hazai járműpark fiatalodása felé mutat.