Íme, a Világ Év Autója!

Íme, a Világ Év Autója!

Minden esztendőben eljön a pillanat, amikor az autórajongók tábora ketté szakad. Az egyik fél elégedetten dől hátra, hogy ízlése, preferenciái megegyeznek a téma szakértőinek véleményével, a másik azonban hitetlenkedve kérdezi: „mégis mire gondolt a zsűri?” Ez a pillanat idén most érkezett el, azaz megválasztották a Világ Év Autója (World Car of the Year) díj győzteseit! A vita elsőszámú tárgya, azaz a főkategória nyertese ezúttal a Volkswagen ID.4 lett. Nos, ki melyik oldalhoz tartozik?

Aligha hisszük, hogy bárkit meglepett, hogy a 28 országból származó, 93 fős szakmai zsűri egy teljesen elektromos autót szavazott meg legjobbnak. A villanyhajtás ezzel 2019 és a Jaguar I-Pace után újra felülhet a trónra, azok után, hogy tavaly az idehaza kevésbé szem előtt lévő, 1.6-os benzines Kia Telluride-et koronázták meg. A Volkswagennek ez az 5. összetett diadala, korábban a Polót (2010), az up! -ot (2012), illetve a Golf hatodik (2009) és hetedik generációs (2013) modelljét díjazták az ítészek.

Mi tagadás, a jókora marketingértékkel is bíró kitüntetés igencsak jól jött az ID.4-nek, amely ez idő tájt még bőven a piaci indulás szakaszában jár. Az első teljesen elektromos crossover SUV-jából a VW természetesen „tömegterméket” szeretne faragni, erre utal a reklámokban használt szlogen is, miszerint: „milliók autója, nem a milliomosoké.” Mindenki eldöntheti, hogy a hazájában 37 ezer eurós, azaz mintegy 13 millió forintos indulóárat tekintve ez helytálló-e – bár valójában erre úgyis az idő és az eladási adatok adnak majd választ.

Amit viszont már most tudunk: az ID.4 háromféle variációban érhető el, amelyek 148, 170, illetve 204 lóerősek. Előbbi kettőben 55 kWh-s akkupakk kapott helyet, ami 346 kilométeres hatótávot biztosít, míg a csúcsmodell 82 kWh-s csomagja már 522 km-t. Mindegyik elérhető változat hátsókerék-meghajtású, de az ígéretek szerint még idén debütálhat az összkerekes verzió, az eddigiekhez képest ugrásszerűen javuló gyorsulási értékkel.

Az ID.4 a zsűritől összesen 798 pontot kapott, a képzeletbeli dobogóra pedig a Honda e (742 pont) és a vadiúj Toyota Yaris (732 pont) fért még fel. A közzétett eredmények szerint a győztes többek közt az utastér, a biztonság, a teljesítmény és a környezet értékelési szempontokban múlta felül két legfőbb kihívóját.

A 2005-ben alapított Világ Év Autója keretében a főkategória mellett kiosztottak négy szűkebb körre kiírt díjat is. A luxusautók között az új Mercedes-Benz S-osztály, a teljesítményorientált kocsik mezőnyében a Porsche 911 Turbo, a városi járművek közt pedig a Honda e diadalmaskodott, míg design terén a Land Rover Defender bizonyult a legjobbnak. Vitatkozni persze minden esetben ér!