Íme, az első orosz villanyautó!

Íme, az első orosz villanyautó!

Ha feltennénk a kérdést, hogy melyik az utolsó ország, amelyikkel kapcsolatban azt feltételeznénk, hogy elektromos autók gyártásába kezd, akkor Oroszország alighanem a leggyakoribb válaszok között lenne – legalább is azok közül az államok közül biztosan, ahol van számottevő járműipar. Úgy fest, a „Nagy Medve” most mégis belép erre a piacra is, bemutatták ugyanis a Zetta City Module 1-et, amely többek közt alacsony árával tűnne ki az egyre sűrűbbé váló mezőnyből.

Annak, hogy a villanyautózással kapcsolatos híreket legkevésbé Oroszországból vártuk, legfőbb oka, hogy a gazdaságuk jelentős mértékben a kőolaj- és a földgázkivitelre épül, azaz tulajdonképpen nem igazán érdekeltek az elektromobilitás térnyerésében. A jelenkori trendeket elnézve azonban elkerülhetetlennek tűnik, hogy legalább valamilyen mértékben ne nyissanak ebbe az irányba, ezért most ők is megtették az első apró lépést.

Méghozzá szó szerint aprót, a helyi ipari és kereskedelmi minisztérium által bejelentett Zetta City Module 1 ugyanis egy vérbeli kétszemélyes mopedautó a maga 3 méteres hosszával, 1,7 méteres magasságával és 1,5 méter szélességével. A Zetta név egy mozaikszó, és „Zero Emission Terra Transport Asset”-et, azaz magyarra fordítva nagyjából „Nulla Kibocsátású Földi Szállító Eszköz”-t takar.

A CM1 prototípusa még a hírek szerint 800 kilogrammosra sikerült, ám a tömeggyártásban ezt az acélelemek alumíniumra cserélésével szeretnék 555 kg-ra szorítani. Szükség is van az alacsony súlyra, hiszen a motorerő és az akku-kapacitás nem verdesi majd az eget, így, ha megfelelő sebességet és hatótávot akarnak kipréselni belőle, muszáj „diétára” fogniuk a kocsit.

A pontos számok a mostani bejelentés szerint így néznek ki: a négy villanymotor együttesen 97 lóerős rendszerteljesítményt eredményez, amihez egy 10 kWh-s, normál hálózatról négy óra alatt 100%-ra tölthető akkumulátor társul majd. Az ígéretek szerint így a jármű képes lesz akár 120 km/h-s tempóra is, a fejlesztők szerint pedig optimális használat mellett akár 200 km-t is meg lehet majd tenni vele újratöltés nélkül.

A gyártás már a jövő év elején startolhat, méghozzá Togliattiban, amelynek neve a Lada márkával forrt szorosan össze. Az akkumulátorokat Kínából szállítják majd a Zettákhoz, nem is véletlenül, hiszen arrafelé már bőven akad tapasztalat az olcsó villanyautókkal kapcsolatban. Merthogy a CM1 árazásánál is igyekeztek visszafogni magukat a döntéshozók: a hírek 6300 euróról, azaz átszámítva mintegy 2 millió forintról szólnak. Az oroszok egyelőre visszafogott terveket szőnek, évi 15 ezer eladással számolnak, amelynek egyharmada maradna a hazai piacon.