„Nem újratervezett – újratölthető.” Így fordítható magyarra az a szlogen, amellyel a Volvo a napokban elkezdte hirdetni a tavaly piacra dobott XC40-es modelljének villanyváltozatát. Való igaz, a svéd cég első tisztán elektromos autója külsőleg szinte semmiben sem különbözik az elődjeitől – ha nem „falazták” volna be a hűtőrács helyét, talán senki nem mondaná meg, hogy nem benzin- vagy dízelmotor dobog benne.
Megvolt persze az okuk a Volvo mérnökeinek, hogy ne szabják át az XC40-es arculatát, hiszen a 2018 óta kapható kocsi kifejezetten jó fogadtatást kapott: több rangos autós elismerést is bezsebelt, köztük a híres Genfi Autószalonon az Európai Év Autója díjat. A hírek szerint az eladási adatok is kedvezők, ám a cég úgy számol, hogy öt év múlva már az értékesítésének felét villanyjárművek adják majd, így itt volt az ideje előállni a sikeres széria „konnektoros” verziójával.
Hasonlóság ide vagy oda, az akkumulátorok elhelyezése természetesen nem múlt el nyom nélkül a kocsin. A padló alá épített energiatárolók miatt csökkent a hasmagasság, amit néhány SUV-rajongó nyilván kissé nehezményez majd. Az új hajtásrendszer elvett valamicskét a belső helykínálatból is, és bár az utastér komfortja nem csökkent, a csomagtartó térfogata 460-tól 413 literre zsugorodott. Ezt kompenzálandó az XC40 Recharge-ban – Tesla módjára – elől, a motor mellett is kialakítottak egy kis (31 literes) rekeszt.
Szintén elkerülhetetlen volt a súlygyarapodás is, ám a 1,5 tonnásról 2,1 tonna fölé „hízott” szabadidő-autó még így is figyelemre méltó gyorsulási adatot produkál, hiszen 4,9 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s tempót. Ezt elsősorban a két, egyenként 204 lóerős villanymotornak köszönheti, amelyek a tengelyeket hajtják. A 78 kWh-s lítium-ion telepek a korai tesztek alapján 400 kilométeres hatótávolságot biztosítanak az első teljesen elektromos Volvónak.
Ha minden a gyártó elképzelései szerint alakul, az XC40 Recharge 2020 elején válik rendelhetővé, az első új tulajdonosok pedig már a jövő év folyamán kézhez is kaphatják. Az árról egyelőre nem közöltek konkrétumot, csupán annyit, hogy az induló változatért a Polestar 2 modelljéhez közeli összeget kér majd a cég – ez alapján 60 ezer eurós, azaz átszámítva nagyjából 19 millió forintos árra kell készülni.
A Volvónál, mint mondják, a mostani autó leleplezése egyben egy új korszak kezdete is, amelyben elsősorban az elektromos járműveket szeretnék a vásárlóik figyelmébe ajánlani, az igények kielégítésének érdekében pedig készek megháromszorozni villanymodelljeik gyártási kapacitását. A svéd márka tehát, bár messze nem elsőként lép erre a területre, szeretne gyorsan a teljesen elektromos közlekedés élvonalába kerülni.