Íme, az „orosz Cybertruck”

Íme, az „orosz Cybertruck”

Amikor a Tesla a tavalyi esztendő végén bemutatta teljesen elektromos pick-upjának, a Cybertrucknak a prototípusát, világos volt, hogy a minden téren formabontó jármű jókora hullámokat idéz majd elő az autós világban. Arra viszont kevesen gondoltak, hogy hamarosan megérkezik az oroszok „válasza” is, méghozzá egy átalakított UAZ-469-es képében. A napokban aztán ez is megtörtént…

A Szibéria legnépesebb városában, Novoszibirszkiben található Garage 54 neve egyre többeknek mondhat valamit, a műhely legénysége ugyanis az utóbbi időben több olyan őrült projektet is végrehajtott, amelyek híre mind-mind bejárta a világsajtót. A csapat korábban egy plusz tengely beépítésével hatkerekűvé varázsolt egy Lada Nivát, de megcsináltak az idehaza is kedvelt játék, a fidget spinner, azaz az „ujjpörgettyű” autós verzióját is, ahol három Lada Samarát eszkábálták egymásba, hogy azok körbe-körbe forogjanak.

Nem olyan régen aztán az orosz (vagyis inkább a szovjet) járműipar egy másik ikonikus darabját, egy UAZ-469-est vettek kezelésbe, amelyet nemes egyszerűséggel betonba öntöttek – a vicces kommentár szerint azért, hogy méltó riválisa legyen a magukat elpusztíthatatlannak hirdető páncélozott autóknak.

Szinte hihetetlen, de a szóban forgó kocsi a közzétett videók szerint menetképes lett, annak ellenére, hogy már az is hatalmas kihívást jelentett, hogy a saját súlyát elbírja: a felfüggesztését alaposan megerősítették, de ezáltal az autó gyakorlatilag nem rugózott. A „kőkemény” UAZ töréstesztje is egészen rendhagyóan sikerült, ugyanis mindent összezúzott maga körül, miközben rajta egy horpadás sem keletkezett.

A betonkolosszus az utóbbi hetekben a műhely mellett pihent, mígnem a csapat egyik tagjának az az ötlete támadt: csinálják meg belőle a saját Cybertruck-jukat! Ehhez természetesen először légkalapáccsal le kellett fejteni róla a „külső héját”, majd zártszelvényből megpróbálták rekonstruálni a Tesla karosszériáját – a képek tanúsága szerint nem is teljesen sikertelenül. Mindez nem kis teljesítmény, hiszen bár az 1971 óta gyártott UAZ-469 közel ugyanolyan széles és magas, mint a Cybertruck, de a hossz terén „gyárilag” jókora lemaradásban volt (4 méter vs. 5,9 méter).

Külsőleg tehát megtévesztő a hasonlóság, ám a lemezek alatt nem éppen a Tesla villanymotorja dobog, hanem a hadsereg révén idehaza is jól ismert UAZ terepjárók 2.5 literes, 75 lóerős benzines erőforrása. Környezettudatos szempontból tehát nem igazán érdemes összevetni az eredeti és az „utángyártott” Cybertruckot – bár az igaz, hogy ha abból indulunk ki, hogy az oroszok a betonból kiszabadított autót alapul véve alkották meg legújabb szüleményüket, végül is az „újrahasznosítás” náluk is fontos szerephez jutott.